Eindhovense groene camper staat stil in Brussel

De zon schijnt in Brussel, maar ’s werelds eerste camper op zonne-energie staat stil. “Dat komt door een klein technisch probleem. We weten wat het is, maar hebben nog wat tijd nodig om het te repareren”, zegt Tijn Ter Horst, Event Manager van het Solar Team Eindhoven. De 22 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven zijn met Stella Vita, zo heet de groene camper, begonnen aan een 3000 kilometer lange tocht naar het zuidelijkste puntje van Spanje. 

Van racen in Australië naar kamperen in Europa

De zonnecamper is ontwikkeld door studenten van de TU Eindhoven. De voorgangers van Stella Vita bewezen zich vooral door te racen in de World Solar Challenge, een tweejaarlijkse wedstrijd voor zonnewagens in Australië, die vrijwel allemaal werden gewonnen. Dan is dit toch wat anders, knikt ook Ter Horst: “Het is een rijdend huis op zonne-energie, waar test je die beter dan op een camping!”. 

Het wordt vooral een werkvakantie voor het Solar Team. De leider van de groep studenten is duidelijk: “Het doel van de tocht is om mensen te informeren en te inspireren. Daarom zijn we ook in Brussel”. Met de groene camper wil het Solar Team aandacht vragen voor de mogelijkheden van voertuigen op zonne-energie. “Dat begint bij de Europese Unie. Er moet meer ruimte komen voor deze technologie en dan volgt de industrie ook wel”. Met Stella Vita wil het Solar Team bewijzen dat er veel meer kan met de elektrische auto van morgen. 

“En dat doen ze op een heel goed moment” zegt Europarlementariër Tom Berendsen (CDA). “De EU zet sterk in op de overstap naar groene voertuigen. Zo worden er gesprekken gevoerd over de komst van meer laadpalen voor elektrische wagens in Europa. Daar zal ook ruimte zijn voor dit soort ideeën”. 

Wanneer in de winkel?

Blijft het bij ideeën en prototypes of kunnen we de groene camper ook echt in de grote showrooms verwachten? Deze auto is in een jaar ontwikkeld, zegt Ter Horst. “De camper kan met een jaar of vijf in serie worden gebouwd en in de showroom staan, maar dan hebben we wel de hulp nodig van bijvoorbeeld een gigant als Renault.”

Dat de zonneauto meer kan zijn dan een showmodel of racewagen bleek al uit eerdere projecten van de TU Eindhoven. Die auto’s vormden de inspiratie voor Lightyear One: de eerste auto op zonne-energie, die naar verwachting dit jaar nog op de Nederlandse markt zal verschijnen. Of Stella Vita eenzelfde toekomst staat te wachten, is nog maar de vraag. Het Solar Team Eindhoven moet eerst zorgen dat ze de volgende halte halen: Parijs.