Deze week in Brussels Peil: De minnaar

De Europese top stond deze week in het teken van probleempjes die in de marge met gesprekken tussen regeringsleiders opgelost moesten worden. Frankrijk wilde groen baan voor kernenergie (nog geen besluit) en Duitsland wilde ruIm baan voor de auto-industrie.

3 min. leestijd

Ze noemden zich zelf de coalitie van auto-minnende landen, met Duitsland als grootste minnaar. En de vrijers eisten op hoge toon aanpassing van de spelregels. Er moet een toekomst zijn voor auto’s die op een ouderwetse verbrandingsmotor rijden, maar die toch geen CO2 uitstoten. De afspraken die daarover waren gemaakt door het Europees Parlement en de ministers van de 27 landen, waren volgens Duitsland niet helder genoeg.

Dat is opmerkelijk want Duitsland was zelf bij die gesprekken betrokken als één van de 27 en had zelfs ingestemd. De Europese Commissie was furieus, omdat het de mogelijkheid zou creëren voor andere landen om op het laatste moment wetten die lastig liggen te blokkeren. En dus werd er de laatste dagen en tijdens de Europese Top gezocht naar een oplossing om de autominnaars en de rest te verenigen.

De voorzitter van het Europees Parlement Roberta Metsola had de regeringsleiders nog even fijntjes laten weten dat haar Parlement niet opnieuw over de deal ging onderhandelen. En ook de Europese Commissie wilde een pragmatische oplossing.

Hoe hebben ze het gedaan?

De oplossing zit in de techniek. Er was al afgesproken om binnen een paar jaar te kijken of het voornemen haalbaar is, om in 2035 van motoren die CO2 uitstoten af te zijn. Maar de mogelijkheden om te komen tot die schone motor worden nu verruimd. Het gaat om zogenoemde e-fuels, oftewel koolstof neutrale synthetische brandstoffen.

Door die brandstoffen als aparte categorie te benoemen wordt het volgens de Duitse minister Volker Wissing (verkeer) mogelijk om de klassieke verbrandingsmotor te redden. Tegenstanders hebben steeds gezegd dat het een soort schijnduidelijkheid is, omdat dergelijke motoren per definitie CO2 uitstoten.

Volgens Eurocommissaris Frans Timmermans zal de Europese Commissie “nu zo snel mogelijk de afspraken goedkeuren en het juridisch regelen.” Dat Duitsland een uitzondering wilde voor de biobrandstoffen was niet verwonderlijk. Het land heeft een grote auto-industrie en investeert de komende jaren twee biljoen euro in de ontwikkeling van biobrandstoffen. Bondskanselier Scholz zei tijdens de Europese Top dat de Commissie “hierin ook beloftes had gemaakt. Alleen dat er nog een manier gevonden moest worden om deze mee te nemen in het besluit.”

Komende dinsdag tijdens de energieraad in Brussel kunnen de ministers de overeenkomst goedkeuren en is het vervolgens aan de lidstaten om het om te zetten in nationale wetgeving.

Dit is één van de verhalen in dé Europa-nieuwsbrief Brussels Peil. Elke week een geo-politieke analyse van onze hoofdredacteur Bert van Slooten (cartoon) in je mailbox? Neem dan hier een gratis abonnement.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie