Hoewel de invoerheffing van 25% op buitenlandse auto’s en onderdelen grotendeels blijft bestaan, wordt deze voor autofabrikanten versoepeld. Zij hoeven dus niet extra te betalen voor grondstoffen die veel worden gebruikt bij het maken van auto’s, bovenop de invoerheffingen op auto’s en onderdelen.” The Wall Street Journal meldt dat de regering-Trump later deze week met een officiële aankondiging komt.
Een belangrijke overwinning
Daarnaast komt er een tijdelijke tegemoetkoming voor autofabrikanten. In het eerste jaar krijgen zij een deel van de invoerheffingen terug: tot maximaal 3,75% van de verkoopwaarde van elke nieuwe auto die ze maken. Dit is bedoeld als compensatie voor de extra kosten van ingevoerde onderdelen. Deze regeling wordt daarna in twee jaar afgebouwd.
Volgens minister van Handel Howard Lutnick is dit geen koerswijziging, maar juist “een belangrijke overwinning” voor het handelsbeleid van president Trump, dat bedrijven beloont die in eigen land produceren.
Goed nieuws voor Nederlandse staalbedrijven
Voor Nederlandse staalbedrijven zal de aankondiging ook als een opluchting komen. In 2024 exporteerden Nederlandse staalbedrijven zoals Tata Steel voor ongeveer 900 miljoen aan staal naar de Verenigde Staten, 9% van de totale Nederlandse staalexport. Een groot deel hiervan ging naar Amerikaanse autobedrijven.
De invoerheffing van 25% op auto’s geldt al sinds 3 april. Vanaf aankomende zaterdag worden deze heffingen ook van kracht op losse auto-onderdelen.