Wenen: laat nachttrein Amsterdam niet ontsporen

3 min. leestijd

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB willen dat de nieuwe nachttrein van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck een permanente plek krijgt in het spoorboekje. De trein rijdt nu met een subsidie van de Nederlandse overheid bij wijze van experiment tot 2024. Maar de Oostenrijkers zijn dolenthousiast over de verkoopcijfers en weten het al zeker: “Wij willen de verbinding permanent maken”, zegt woordvoerder Bernhad Rieder tegen Brusselse Nieuwe.

Volgens Rieder was de verbinding de hele zomer elke dag volgeboekt. En ook het wintersportseizoen ziet er goed uit, zegt hij. De ÖBB wil geen officiële cijfers vrijgegeven, maar het viel een aantal weken geleden inderdaad op dat de treinen in de Kerstvakantie volgeboekt waren. Door de nieuwe coronamaatregelen zijn er annuleringen geweest en dus weer kaarten verkrijgbaar, maar het zou volgens de Oostenrijkse woordvoerder niet gaan om massale afzeggingen. 

Nachttrein is nicheproduct

De Oostenrijkse spoorwegen zijn al een aantal jaar bezig met een flinke expansie op het Europese nachttreinen netwerk. Het staatsbedrijf wil de Europese marktleider worden. Rieder spreekt van een ‘renaissance’. Tegelijkertijd is de nachttrein nog een Europees nicheproduct met een veel beperkter netwerk dan in het verleden: “In 2019 hadden we 1,5 miljoen reizigers, in 2026 moeten dat er 3 miljoen zijn”. 

Naast de nachttrein naar Wenen en Innsbruck, laat de ÖBB in de nieuwe dienstregeling ook een nachttrein rijden tussen Amsterdam en Zürich. Maar een verlenging naar Italië zit er niet in. “Een nachttrein moet tussen 19 en 20 uur vertrekken en tussen 8 en 10 aankomen”, zegt Rieder. En dan is Milaan te ver weg.

Dat treinen veel minder flexibel zijn dan vliegtuigen, maakt het voor de ÖBB een proces van lange adem om te groeien. Langer kan de populaire trein van Amsterdam naar de Alpen in ieder geval niet worden, want met 14 wagons is de trein van Amsterdam naar Oostenrijk al op de maximaal toegestane lengte. 

Zonder staatssteun kan het niet

Het is de ambitie dat de nachtrein binnen het concern van de ÖBB de eigen broek ophoudt. Toch zal dat voorlopig niet gaan. Er zijn internationale partners nodig. De NS is betrokken bij de exploitatie van de ‘Nederlandse’ nachttrein. En het Nederlandse kabinet maakte een paar jaar geleden bijna 7 miljoen euro subsidie vrij om de verbinding mogelijk te maken. Bijna geen nachttrein rijdt zonder subsidie, schreef toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer als rechtvaardiging voor de overheidsbijdrage. 

Een woordvoerder van de NS wil nu niet vooruitlopen op een besluit over het voortbestaan van de verbinding. Alles hangt af van een de vraag of de business case na 2024 sluitend is of niet. Als blijkt dat er op de lange termijn ook staatssteun nodig is, dan is dat volgens de NS een besluit dat tegen die tijd genomen zal moeten worden.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie