VVD zorgt voor meerderheid om de verbrandingsmotor te verbieden

Nog 12 jaar en dan is het definitief gedaan met auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Aan de knoppen bij het historische besluit van het Europees Parlement stond een Nederlandse VVD’er.

3 min. leestijd

In 2035 komt er een einde aan de verkoop van nieuwe auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Het Europees Parlement heeft besloten dat vanaf dat jaar nieuwe verkochte wagens geen CO2 meer mogen uitstoten. 

Een minder vergaand voorstel van de christendemocraten om benzine- en dieselauto’s niet helemaal te verbieden, kreeg vandaag bij de stemmingen in het Parlement in Straatsburg geen meerderheid.

Het besluit van het Europees Parlement is een opsteker voor het Nederlandse parlementslid Jan Huitema (VVD). Hij is als rapporteur verantwoordelijk voor de parlementaire afhandeling van het voorstel van Eurocommissaris Frans Timmermans. 

“Er is besloten dat vanaf 2035 nieuw verkochte auto’s die op de markt komen niets meer mogen uitstoten. Geen luchtvervuiling en geen CO2-uitstoot”, zegt Huitema na de stemming terwijl partijgenoten en politici van de Groenen en de Sociaal-Democraten hem voor de ingang van de plenaire zaal enthousiast omhelzen. 

Alhoewel het theoretisch mogelijk is om een emissieloze verbrandingsmotor te bouwen die werkt op waterstof, verwacht Huitema dat de industrie vol zal inzetten op puur elektrisch rijden. “Alleen verwacht ik niet dat fabrikanten daar nog in gaan investeren”, zegt Huitema. De reden: elektrische auto’s zitten uiteindelijk veel eenvoudiger in elkaar dan auto’s met verbrandingsmotoren. 

Huitema’s tactische manoeuvre

Het streefjaartal 2035 is het voorstel van de Europese Commissie. Huitema probeerde in de onderhandelingen in het Europees Parlement de afgelopen maanden dat jaartal naar voren te halen. Dat mislukte en daarom fluisterden tegenstanders over de Friese boerenzoon dat hij zijn werk niet goed zou hebben gedaan.

Huitema zelf bestrijdt dat hij met zijn mislukte strijd voor een vroeger einde van de verbrandingsmotor gefaald heeft als onderhandelaar: “Ik zou nu zeggen: het was puur tactiek om ervoor te zorgen dat dit voorstel van de Europese Commissie goed door het Parlement zou komen”. Om uiteindelijk uit te komen waar je werkelijk op uit wil komen, moet je in de politiek scherper inzetten dan je wil en je kaarten tegen de borst houden, zegt hij. 

De lidstaten stemmen in de Europese top op 28 juni over het einde van de verbrandingsmotor, maar informeel heeft Huitema al gehoord dat de meerderheid ook daar al binnen is. Het definitieve besluit kan volgens hem snel vallen: “Wij zijn er met de onderhandelingen tussen het Parlement en de lidstaten waarschijnlijk heel snel uit. We hebben gewoon dezelfde mening nu”.

VVD blijft een autopartij

Het is volgens Huitema niet paradoxaal dat juist een VVD’er aan de knoppen staat bij het einde van de verbrandingsmotor. De VVD is nog steeds een autopartij en het besluit van vandaag is volgens hem juist goed nieuws voor de automobilist

“Nu al zien automobilisten dat met de stijgende brandstofprijzen en straks de CO2-belasting de kosten alleen maar hoger worden. Ik wil een innovatieve uitweg hebben voor mensen zodat ze klimaatvriendelijk kunnen rijden en niet al die belastingen hebben”, zegt hij.

Zijn verwachting is dat de prijzen van elektrische auto’s nu hard gaan dalen: “De auto-industrie heeft nu duidelijkheid. Je zal zien dat al het onderzoek hierin gaat zitten en dat de concurrentie groter wordt. De prijzen dalen al en dat zal zich alleen maar verder doorzetten”.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie