Grote schepen stoten veel CO2 uit. Dat gebeurt natuurlijk terwijl ze grote afstanden afleggen om van haven naar haven te varen maar ook vaak bij havens zelf. Doordat schepen niet altijd tegelijk de haven in kunnen moeten veel schepen op hun beurt wachten buiten de haven. Daarbij wordt rondgevaren en dat kost brandstof. Het is vergelijkbaar met vliegtuigen die rond het vliegveld cirkelen tot ze mogen landen.
Tijdens de klimaatonderhandelingen in Parijs werd er voor zowel de scheepvaart als de luchtvaart een uitzondering gemaakt. Het was moeilijk om met landen afspraken te maken over sectoren die over grenzen heen opereren en CO2 uitstoten in het luchtruim of internationale wateren.
De Europese Unie is het eerste orgaan dat de uitstoot in de scheepvaart aan banden gaat leggen, een wereldprimeur, volgens PvdA-Europarlementariër Vera Tax: “Hoog tijd voor een duurzame revolutie in de scheepvaartsector. Hoog tijd voor koolstofvrije zeeën.”
Beetje bij beetje moeten schepen de komende jaren minder CO2 uit gaan stoten. De normen worden ieder jaar strenger tot het uiteindelijke doel van een reductie van 80 procent tegen 2050 bereikt is. Daarnaast moeten schepen meer gebruik gaan maken van op het land opgewekte energie in plaats op zee hun motoren te laten draaien om de lampen aan te houden.
Vervolgstappen
De lidstaten en het Europees Parlement moeten formeel nog stemmen over het voorstel.