Treinen uit China blijven komen

2 min. leestijd
(Bron foto: Istock)

“Chengdu Europe Silk Road to the World”. Het zijn niet meteen de woorden die je verwacht op een container van een trein die geparkeerd staat op een Tilburgs industrieterein. Toch zit ook ons land al volop verweven in China’s Nieuwe Zijderoute. Via een netwerk van uiterst ambitieuze infrastructuurwerken proberen de Chinezen de rest van de wereld aan hun land te koppelen en zo hun economische macht te verstevigen. 

Brussel krabde zich al achter de oren. Want moeten we als EU wel willen dat China een nóg grotere geopolitieke speler wordt? Als tegenreactie lanceerde Brussel al zijn eigen zijderoute, de Global Gateway. Maar in de tussentijd blijven de Chinese treinen nog wel bij de vleet arriveren in Tilburg, zoals onze reporter ter plaatse kon vaststellen.

Vijftien dagen

Kunstbloemen, staalproducten, elektronica, sportartikelen: al deze Chinese producten komen per trein naar Nederland. “Deze verbinding is een hele belangrijke aanvulling voor de mkb’s”, vertelt Roland Verbraak van BTT Multimodal. “In vijftien dagen kunnen de producten vanuit China hier zijn.” Een ander voordeel: het is duurzaam. “Via de trein besparen wij tientallen miljoenen kilometers per jaar ten opzichte van de producten die we per boot invoeren”, vertelt Verbraak.

De treinverbinding is er in 2016 mede gekomen door de inzet van de gemeente Tilburg. Maar door de onderdrukking van de Oeigoeren beginnen steeds meer Brabantse gemeentes nu terug te komen op de samenwerking met China, ook Tilburg. Verbraak vindt dat echter geen goed plan: “Als je eenmaal een deur dichtgooit, krijg je hem niet meer snel open. Ik heb ook goede dingen gezien over de manier waarop ze daar met mensen omgaan.”

Ook de Brusselse vrees dat we door dit soort initiatieven te afhankelijk worden van China, vindt Verbraak overdreven: “Een trein vervoert maar 41 containers, bij schepen gaat het al snel om zo’n 12.000 containers.” Als we echt van die afhankelijk af willen, zouden we volgens Verbraak gewoon minder moeten gaan produceren in China. “Maar vooralsnog blijft China nog wel de fabriek van de wereld.”

Smaakt dit verhaal naar meer? In onze podcast Provincies: Bestemming Brussel! gaan we dieper in op deze vriendschapsband tussen Noord-Brabant en China.