Transparantie op Tinder na gesprekken met Autoriteit Consument en Markt

1 min. leestijd

Tinder moet gebruikers duidelijker informeren over kortingen. De kortingen voor premium diensten worden automatisch gepersonaliseerd, zonder dat Tinder dit aangeeft. Dat mag niet volgens Europees recht.

Gebruikers die niet geïnteresseerd zijn in de standaardprijs van de premium diensten, krijgen een persoonlijke korting. Het is niet duidelijk voor de gebruikers waarom andere gebruikers verschillende prijzen hebben voor dezelfde dienst. De korting werd ook op basis van leeftijd berekend, zonder dat te vermelden. Toen onderzoek hiernaar begon stopte Tinder daar direct mee. 

De Zweedse consumentenbescherming en de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn twee jaar geleden met Tinder in gesprek gegaan. Inmiddels zijn de gesprekken afgerond en heeft Tinder meerdere beloften gedaan. Als Tinder nu de kortingen aanbiedt zal het vermelden dat de korting wordt berekend op basis van leeftijd, dat de korting is gepersonaliseerd en waarom de korting wordt aangeboden.