Timmermans haalt grote slag binnen

Brussel heeft een akkoord over het verminderen van de uitstoot van het wegvervoer, de verwarming van gebouwen, de landbouw en het afvalbeheer.

2 min. leestijd

Het kost bloed, zweet en tranen maar gaandeweg krijgt Eurocommissaris voor de Green Deal Frans Timmermans de Europese klimaatplannen, het zogeheten ‘Fit for 55-pakket‘, erdoor geperst. Die Europese regels moeten ervoor zorgen dat we tegen 2050 netto geen CO2 meer uitstoten, wat betekent dat de totale uitstoot dan gelijk of lager moet zijn dan uit het milieu verwijderd wordt. Iets voor middernacht maakte Timmermans het nieuws bekend dat er een nieuwe Fit for 55-mijlpaal is bereikt: er is een akkoord over de Europese wet ‘verdeling van inspanningen.’

“Voor een groene en gezonde toekomst is veel werk nodig in elke sector én in elk land. Dit akkoord geeft duidelijkheid over de inspanning die nodig is en zorgt voor solidariteit bij het halen van de Europese klimaatdoelstellingen”, verklaarde Timmermans dolblij.

Wat is de bedoeling?

De wet is een technisch, maar enorm belangrijk stukje regelgeving als we onze klimaatdoelen willen behalen. Het wegvervoer, de verwarming van gebouwen, de landbouw en het afvalbeheer zijn allemaal sectoren die vooralsnog buiten schot bleven bij veel Europese klimaatplannen. Zo is een deel van die sectoren vrijgesteld van het emissierechtensysteem. Toch zijn ze samen verantwoordelijk voor zo’n 60 procent van de Europese uitstoot.

De Europese Commissie stelde daarom vorig jaar de wet ‘verdeling van inspanningen’ voor. Daarbij wil Brussel dat de uitstoot van deze sectoren tegen 2030 met 40 procent daalt ten opzichte van 2005. Om de inspanningen daarvoor enigszins kostenefficiënt te verdelen, is het de bedoeling dat relatief rijkere lidstaten een strenger streefdoel krijgen dan lidstaten met een zwakkere economie. Vandaar ook de naam ‘verdeling van de inspanningen’. Voor Nederland heeft de Europese Commissie een vermindering van de uitstoot van 48 procent voor ogen, de op vijf na hoogste doelstelling binnen de EU.