(Bron foto: Twitter Belgium in Nederland)
Nederland heeft al lang zo zijn twijfels over het project. Het elektrificeren van het spoor is duur, het zou zo’n 50 tot 150 miljoen euro kosten, en het lijkt er niet op dat dit zo’n populaire route wordt. Volgens de Vereniging Treinreizigers Vervoer zouden er echter zo’n 6.000 à 7.000 reizigers per week gebruikmaken van de verbinding, als die er komt. Via Hamont zou ook doorgereisd kunnen worden naar Antwerpen en Brussel.
Desondanks benadrukte de staatssecretaris tijdens haar bezoek het belang van het openbaar vervoer en beloofde ze toch nog eens de plannen te onderzoeken. Heijnens bezoek aan Weert lag in het verlengde daarvan: zo kon ze al een beeld krijgen van wat er ter plaatste speelt.
De Belgen staan minder weifelend in de wedstrijd. Zij elektrificeerden al bijna het volledige deel van hun kant van de verbinding en hebben duidelijk gemaakt dat de bal nu in het kamp van de Nederlandse regering ligt. Onze zuiderburen kwamen dan ook met een zware delegatie naar Weert: de federale én de Vlaamse bevoegde ministers tekenden present. De eer was aan gouverneur Emile Roemer om de bewindsleden in “zijn” Limburg te ontvangen.