Reizigers hebben recht op een prijsverlaging wanneer hun vakantie misloopt door onverwachte coronamaatregelen. Dat heeft het Europees Hof besloten in een zaak waarin twee vakantiegangers hun geld terugeisten van een Duitse reisorganisator nadat ze door coronamaatregelen op het Spaanse eiland Gran Canaria vast kwamen te zitten.
De Spaanse autoriteiten voerden twee dagen nadat de twee op het eiland waren aangekomen allerlei beperkingen in. Faciliteiten van het hotel werden gesloten en er werd een avondklok ingesteld waardoor ze alleen nog hun hotelkamer uit mochten om te eten. Zo’n vijf dagen later werden ze op het vliegtuig gezet en teruggevlogen naar Duitsland.
Europees Hof
Met een prijsverlaging wilde de reisorganisator niet instemmen. De reizigers wilden zo’n 70 procent van de kosten terug. De Duitse rechter verwees de zaak door naar het Europees hof.
Of de oorzaak van de verpeste reis aan de organisator toe te schrijven is, doet er niet toe volgens het Hof. De aansprakelijkheid van de organisator vervalt alleen als de reiziger zelf de oorzaak is van de problemen. Bij ingestelde coronamaatregelen is dat dus niet het geval.
De Duitse rechter buigt zich nu over het bedrag dat de twee toeristen terug moeten krijgen van de reisorganisator.
Repatriëring
Ook veel Nederlanders kwamen tijdens de coronacrisis in het buitenland vast te zitten. De Nederlandse overheid heeft zo’n 10.000 mensen terug moeten halen.