Een primeur in Den Haag. Als eerste gemeente in Nederland zijn advertenties van fossiele bedrijven er in de openbare ruimte verboden. Reclame voor lange vliegreizen, auto’s met een brandstofmotor en vervuilende energiecontracten zullen vanaf 1 januari niet meer in de straten van de gemeente Den Haag te zien zijn.
Het voorstel van de Partij voor de Dieren kreeg kritiek van de oppositiepartijen. De oppositiepartijen betwijfelden of het verbod juridisch haalbaar was en vonden dat het te veel weg had van “een belerend vingertje” naar de bewoners.
Een verbod op reclame voor fossiele producten staat al lang in de Europese wet, zegt de actiegroep Reclame Fossielvrij. Een EU-wet verbiedt al reclame die gedrag promoot dat schadelijk is voor het milieu. De wet hoeft alleen maar gehandhaafd te worden, zeggen de actievoerders.
Klopt dit? Redacteur Bijou van der Borst zocht het uit in de klimaatnieuwsbrief van deze week. Professor Clemens Kaupa van de Vrije Universiteit Amsterdam deed er onderzoek naar en vertelt er alles over. “Reclame van fossiele bedrijven zijn misleidend. Deze reclame normaliseert vliegenreizen en SUV’s en doet het tegenovergestelde van wat nodig is om de klimaatcrisis te voorkomen.”
En wat blijkt, in Amerika hopen steden zelfs via rechtszaken over deze misleidende fossiele reclame oliebedrijven te kunnen dwingen tot het betalen voor klimaatadaptatie.
Elke vrijdag ontvang je een overzicht van de ontwikkelingen in Nederland en Brussel op dit terrein. Abonneer je hier.