Nederlandse platteland worstelt met hoge dieselprijs

De hoge dieselprijs raakt Nederlandse boeren in de portemonnee en brengt mogelijk de oogst in gevaar.

3 min. leestijd
Mechanized harvesting of sugar beets in a field in the Netherlands on a sunny day in the end of the autumn season.

De dieselprijs blijft stijgen en dat brengt Nederlandse boeren in de problemen. “Diesel vormt een behoorlijk deel van de kosten in de landbouw, dus met de hoge prijs staat het hele landbouwsysteem onder druk,” vertelt Edwin Michiels, vicevoorzitter van de werkgroep Milieu in de Europese koepelorganisatie voor boeren (COPA-COGECA). Michiels is zelf ook boer.

Onmisbare brandstof

Zonder een volle dieseltank in de tractor kan de boer zijn werk niet doen. In het voorjaar gaan veel boeren hun producten zaaien en/of planten. In het najaar halen ze de oogst daarvan binnen. Vervolgens gaan ze de wintergewassen zaaien. Voor al die processen zijn tractoren nodig die op diesel rijden. Na het oogsten is de boer nog niet klaar: “Dan heb je je aardappelen mooi in de loods liggen, maar dan moeten ze nog opgehaald worden om verwerkt te worden,” zegt Michiels. 

Maar de logistieke sector worstelt zelf ook met de hogere dieselprijzen. Die komen deels voor rekening van de boer, die transporteurs inschakelt voor het vervoeren van landbouwproducten. Michiels legt uit dat transporteurs de hogere dieselprijzen doorberekenen in de kosten voor het transport. “En die verhoging krijg je gewoon voor de kiezen.” 

Daarbij komt dat prijsafspraken met afnemers van landbouwproducten zijn gemaakt toen de dieselprijzen lager waren. “Alle prijsafspraken die gemaakt zijn stammen uit een tijd waarin energie nog makkelijk beschikbaar was. Nu breken we onze nek daarover,” zegt Michiels. De boer kan vanwege die prijsafspraken de hoge dieselprijs namelijk niet doorberekenen aan bijvoorbeeld winkels of fabrieken die zijn producten kopen. Met andere woorden: de boer verdient evenveel aan de verkoop van zijn producten, terwijl de kosten stijgen. Onder de streep blijft er telkens minder over.

Importverbod staat vast

Op 5 december gaat in heel de EU een verbod op de invoer van Russische olie van kracht. Het verbod is onderdeel van een sanctiepakket tegen Rusland. De EU-leiders besloten dat verbod in te stellen als reactie op de Russische agressie in Oekraïne. Verwacht wordt dat er een groter dieseltekort ontstaat en de prijzen verder stijgen als er geen alternatief voor Russische olie wordt gevonden. 

“Ik vind dat er in Brussel te weinig is nagedacht over wat de impact zou kunnen zijn van een klakkeloze boycot op Russische olie,” zegt Michiels. Maar hij denkt niet dat de EU zich nog eens achter de oren zal krabben over het importverbod. “Als ik zie hoe in Brussel en bij de nationale regeringen de neuzen dezelfde kant op staan, verwacht ik dat men gewoon door zal gaan met deze sancties.” 

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie