Nederland voldoet niet aan nieuwe Europese eisen aan opleidingen en diploma’s voor de binnenvaart. Zo moet een matroos minimaal 17 jaar oud zijn en een schipper minimaal 18 jaar. Bovendien zijn er nieuwe, officiële Europese certificaten, dienstboekjes en vaartijdenboeken waar bemanningsleden over moeten beschikken. Die heeft Nederland niet op orde, waardoor bemanningsleden die onder Nederlandse vlag op de Rijn varen in overtreding zijn.
Bemanningsleden van binnenvaartschepen op de Rijn moeten sinds begin dit jaar in het bezit zijn van een zogenoemd Europees ‘Uniekwalificatiecertificaat’, zoals goedgekeurd door het Europees Parlement en de Europese Raad. Het certificaat is het bewijs dat bemanningsleden voldoen aan bepaalde voorwaarden die vastgelegd zijn in een richtlijn.
Gedogen
Dat kan bij controle op de Rijn tot boetes leiden. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), een EU-organisatie die zich bezighoudt met het goede verloop van de binnenvaart op de Rijn, roept lidstaten echter op om geen boetes op te leggen. Vaart er bijvoorbeeld een Nederlands schip met bemanning zonder de juiste kwalificaties over een Duits deel van de Rijn, dan ziet de CCR graag dat de Duitse waterpolitie de Nederlandse bemanning niet beboet; oftewel een gedoogbeleid.
De CCR doet deze oproep omdat het zelf het nieuwe Europese kwalificatiecertificaat nog niet heeft goedgekeurd. Dat doet het uiterlijk op 30 september. Bij goedkeuring vervalt dan de oproep aan lidstaten om bemanningsleden zonder de juiste kwalificatie niet te beboeten.