Nederland pleit voor snellere verduurzaming vliegtuigbrandstof

2 min. leestijd

Nederland pleit samen met zes Europese landen voor meer ambitie bij het verduurzamen van vliegtuigbrandstof. Dat staat in een brief die Eurocommissaris voor Transport Adina Vălean namens de zeven landen maandag stuurde naar Frans Timmermans.

Mix met kerosine

De Europese Commissie stelde in 2021 een plan op dat producenten van vliegtuigbrandstoffen verplicht om duurzame brandstof toe te voegen aan kerosine. Het percentage duurzame brandstof in deze mix moet geleidelijk stijgen van 2% in 2025 naar 5% in 2030. In 2050 moet dit 63% zijn. Over het plan wordt nog onderhandeld; het is nog niet goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie.

Volgens Denemarken, Duitsland, Zweden, Finland, Nederland, Oostenrijk en Luxemburg zijn de doelen niet genoeg. Samen pleiten zij bij de Europese Commissie voor meer ruimte om op nationaal niveau hogere doelen te kunnen stellen. Nederland wil dat in 2030 al 14% van de vliegtuigbrandstof duurzaam is. In 2050 moet dit 100% zijn, zo staat in de Luchtvaartnota van het vorige kabinet. Een woordvoerder van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat deze Nederlandse doelen ”realistisch en haalbaar” zijn.

Eurocommissaris Timmermans is verantwoordelijk voor de Europese Green Deal, het plan om de klimaatdoelen van de Europese Unie te realiseren. De Green Deal streeft naar een vermindering van 55% van uitstootgassen in 2030 vergeleken met 1990. De luchtvaartsector is verantwoordelijk voor bijna 3% van de uitstootgassen wereldwijd.

Door de productie te stimuleren zullen de kosten dalen, zodat de transitie naar duurzame vliegtuigbrandstof versneld wordt, zo luidt het argument in de brief aan Timmermans.

Wat is duurzame vliegtuigbrandstof?

Duurzame vliegtuigbrandstof kan organisch (‘biobrandstof’) of synthetisch zijn. Biobrandstof komt van biogene afvalolie zoals frituurvet of van biomassa reststromen. Synthetische brandstof kan gemaakt worden van afgevangen CO2 en waterstof.

Jan-Willem Konemann, expert op het gebied van duurzame vliegtuigbrandstof bij onderzoekscentrum TNO, zegt dat het voor het halen van de doelen belangrijk is om de brandstoftechnologie nog verder te ontwikkelen. ‘‘Met alleen biobrandstof gaan we er niet komen. Het aandeel van synthetische brandstof in de luchtvaarsector moet ook groeien.’’

Grote speler

Volgens Konemann is Nederland een grote speler als het gaat om vliegtuigbrandstof. Er zijn veel olieraffinaderijen die kerosine maken, Schiphol is een grote luchthaven en er is opslag en overslag van vliegtuigbrandstof in de havens van Rotterdam en Amsterdam. Nederland is als klein land een grote exporteur van vliegtuigbrandstof.