Minister Schreinemacher: “moeilijke” handelsgesprekken met VS

De Europese handelsministers zaten samen in Brussel. Op de agenda stonden onder meer het handelsverdrag met Zuid-Amerika (Mercosur) en de handelsrelaties met de Verenigde Staten en China.

3 min. leestijd
Foto: handelsminister Liesje Schreinemacher. (Bron foto: Consilium Pressroom)

Het was even slikken toen de Amerikaanse president Joe Biden zijn gigantische inflatiereductiewet presenteerde. Met een ongezien groot subsidiepakket wil president Joe Biden de Amerikaanse groene industrie een duw in de rug geven. Voor de EU kan dit echter betekenen dat bedrijven ons continent verlaten om een graantje mee te pikken van de Amerikaanse vetpot.

Na afloop van een bijeenkomst met de Europese handelsministers vertelt minister Liesje Schreinemacher (VVD) dat de lidstaten “redelijk eensgezind” waren over het probleem. Onze handelsminister zou daar vooral gepleit hebben om de dialoog te blijven voeren. Ook wil ze dat de gevolgen van die inflatiereductiewet voor de Europese markt goed in kaart gebracht worden.

Oplossing niet niet haalbaar

Schreinemacher vertelt dat ze het goed nieuws vindt dat de Amerikanen op vlak van elektrische auto’s voor bedrijven al beloofd hebben om Europese producenten hetzelfde te behandelen als Amerikaanse. Wel ziet Schreinemacher dit nog graag uitgebreid worden naar elektrische wagens voor consumenten. 

De lidstaten zouden vooral willen dat de gesprekken hierover nog verder gaan. “Dat blijft lastig, zeker door de naderende verkiezingen in de VS. Daardoor spreken veel parlementsleden zich harder uit over het beschermen van hun eigen industrie”, vertelt de VVD-er. “Daar merk je dat het moeilijke gesprekken zijn.” Desondanks denkt Schreinemacher dat een oplossing voor het handelsconflict “niet niet haalbaar is”.

Verder ziet de handelsminister dat de vooruitgang bij de al langer lopende handelsconflicten met de VS “heel langzaam” is. Daarbij verwijst ze naar het conflicten over Boeing en Airbus. De Amerikanen betichtten de EU ervan Airbus illegale staatssteun te verlenen om zo een Europees bedrijf de grootste vliegtuigproducent te maken. De EU zei exact het tegenovergestelde. 

China en Zuid-Amerika

Verder werd er ook nog gesproken over het mogelijke handelsakkoord met Zuid-Amerika (Mercosur). “Wij deden een aanbod en dat wordt nu bekeken door de Mercosur-landen. Dus nu wachten we op een tegenaanbod”, aldus Schreinemacher. Daarbij zou het vooral nog gaan over ontbossing, duurzame productiecriteria en de mensenrechten van inheemse volken. 

Ook bij het gesprek over de handelsrelaties met de Chinezen was er veel eensgezindheid onder de lidstaten. Daarbij is nu de consensus dat de EU moet zoeken naar een balans. Aan de ene kant meer zelfvoorzienend worden, zeker voor cruciale grondstoffen. Aan de andere kant beseft men ook dat China een belangrijke handelspartner is, die niet gaat verdwijnen. Veel lidstaten zouden daarom gepleit hebben voor “derisking” (risico’s terugbrengen), in plaats van een volledige ontkoppeling China.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie