Maastricht komt een beetje dichter bij Brussel te liggen

Volt zit in het college van Maastricht en dat betekent een focus op Brussel. Oog voor de grensregio, beter treinverkeer naar de buurlanden en gratis Nederlands taalonderwijs voor internationale studenten.

2 min. leestijd

Wie zich al eens aan de reis per trein van Brussel naar Maastricht – of andersom – heeft gewaagd, zal het ongetwijfeld weten: dit gaat niet vanzelf. Na de overstap in Luik kom je op een verouderde boemeltrein vol graffiti. Die boemeltrein brent je over de grens. Wie het onderhoud van dat toestel op zich neemt, Nederland of België, is niet duidelijk. Deze niet zo aantrekkelijke treinverbinding krijgt nu mogelijk een opknapbeurt: Volt zit in het college van Maastricht en wil het treinverkeer over de grens naar België en Duitsland verbeteren.

Nieuwe wethouder

‘Volt Nederland’, de Nederlandse politieke partij aangesloten bij de pan-Europese beweging Volt, gaat in twee Nederlandse steden meebesturen. Een van die steden is Maastricht, waar het college zal bestaan uit zeven partijen. Anita Bastiaans zal namens Volt wethouder worden en in die hoedanigheid focussen op Europa. Naast gratis Nederlands taalonderwijs voor internationale studenten zal Bastiaans zich ook inzetten voor betere treinverbindingen naar België en Duitsland. Daarmee moet de landsgrens wat dunner worden en de afstand naar Brussel wat korter.

Bastiaans, die voorheen ook al onafhankelijk en partijloos wethouder was, heeft zich in april aangesloten bij de Volt-afdeling in Maastricht. Nu, amper twee maanden later, ligt er al een coalitieakkoord voor 2022-2026 op tafel: ‘Maastricht, stad van verbondenheid’. Het akkoord omvat twaalf thema’s, waaronder Maastricht en de (Eu)regio:

“Samenwerking is belangrijker dan ooit, ditmaal op het gebied van klimaat, duurzaamheid, energie en het versterken van onze gezamenlijke lobby richting Den Haag en Brussel. Maastricht moet in al die samenwerkingen de juiste rol op zich nemen: leidend en verbindend”. En dat begint met het realiseren van grensoverschrijdend openbaar vervoer.