Kabinet voorziet 140 euro miljoen subsidie voor stroom in zeehavens

Een nieuwe Europese alternatieve brandstoffenwet moet voorkomen dat schepen hun motors draaiende houden wanneer ze wachten in havens.

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Voor grote schepen is het onpraktisch en duur om hun motoren tijdelijk uit te schakelen. Wanneer schepen stilliggen in een haven, omdat er bijvoorbeeld containers op worden geladen, laten ze hun motoren doorgaans dan ook gewoon draaien. Het gevolg: extra CO2-uitstoot, luchtvervuiling, stikstofuitstoot en geluidshinder.

De nieuwe Europese alternatieve brandstoffenwet moet daar verandering in brengen. Tegen 2030 moeten alle Europese havens waar grote schepen aanmeren, die schepen van stroom – walstroom – kunnen voorzien. Wanneer schepen immers tijdelijk ‘de stekker insteken’, kunnen ze hun motoren wel uitschakelen.

Concreet moeten zeehavens walstroom voorzien voor alle schepen van meer dan 5000 tonnage. Denk daarbij aan bijvoorbeeld containerschepen en cruiseschepen. In de nieuwe branstoffenwet zit overigens een gelijkaardige regeling ingebouwd voor vliegtuigen.

Subsidie

Omdat die stroomvoorzieningen er niet vanzelf komen, zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 140 miljoen euro aan subsidies toesteken. “Om de klimaatdoelen te halen is het essentieel dat alle sectoren hun bijdrage leveren, ook de maritieme sector”, vertelt minister Mark Harbers (VVD). “Ik ben blij dat we met deze subsidieregeling de sector een helpende hand kunnen bieden en de aanleg van walstroom gaan stimuleren.”

Boudewijn Siemons, voorzitter van de Branche Organisatie Zeehavens, benadrukt dat walstroom veel voordelen voor de samenleving heeft, maar het financieel gezien niet meteen aantrekkelijk is voor zeehavens. Hij benadrukt daarom het belang van de subsidieregeling en prijst de inzet van het kabinet.

Wel berekende deze organisatie dat de subsidie niet voldoende zal zijn om alle kosten te dekken. Het totale prijskaartje zou uitvallen op 300 miljoen euro. Bij de organisatie zijn de havens van Rotterdam, Amsterdam, Groningen, Moerdijk en North Sea Port (Vlissingen, Terneuzen en Gent) aangesloten. 

Europese wet

In maart bereikten het Europees Parlement een politiek voorakkoord met de lidstaten over de nieuwe EU-wet. Wanneer alle Europarlementariërs en lidstaten hierover stemmen, zal het officieel een Europese wet worden. Maar dat is doorgaans slechts een formaliteit.

Mooi idee
Eerste reacties
Strak plan
Schiettent
Chefsache
Nieuwe wet

Het laatste Europese nieuws op het vlak van financiën en economie, vind je elke week in onze nieuwsbrief De week van de Euro