Zo’n kwart van alle Europese CO2-uitstoot is afkomstig uit de transportsector. Met een percentage van 71,7 procent is het wegtransport veruit de grootste vervuiler binnen de sector. Werk aan de winkel dus als we onze klimaatdoelen willen halen, dachten ze in Brussel.
Meer elektrische laadpalen en waterstofstations, die bovendien gebruiksvriendelijker zijn: dat is wat het Europees Parlement en de lidstaten met elkaar beklonken hebben. Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) reageert lyrisch: “Hiermee zijn we de juiste weg ingeslagen naar niet minder, maar wel schoner rijden, varen en vliegen. Deze deal betekent een mijlpaal voor meer laadpalen langs de Europese snelwegen.”
Minstens om de 60 km laden
Concreet moeten lidstaten tegen 2029 minstens om de 60 km een elektrisch laadstation voorzien op hun snelwegen. Naargelang hoe druk de weg is, kan dit ook vaker dan om de 60 km zijn. Omdat laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens en bussen, die een hoger wattage vereisen, momenteel nog minder ontwikkeld is, zijn de doelen hier minder ambitieus. De bedoeling is dat er voor deze voertuigen op de helft van de Europese snelwegen om de 120 km laadpalen voorzien zijn tegen 2028.
Daarbovenop gaan lidstaten ook hun waterstoftankstations verder moeten uitrollen. Daar komt de lat te liggen op om de 200 km tegen 2031. Vooral voor zwaardere voertuigen biedt rijden op waterstof potentieel in de toekomst.
De laadstations moeten ook gebruiksvriendelijker worden. Zo moet de prijs per kilowattuur, gewicht of de laadtijd duidelijk weergegeven worden en moet er cashloos betaald kunnen worden. Daarnaast krijgen alle laadpalen een noodknop die in rechtstreeks contact met de hulpdiensten staat.
Ter land ter zee en in de lucht
Tot slot moet het plan ook voorkomen dat schepen en vliegtuigen hun motor laten draaien wanneer ze wachten. Hiervoor moeten lidstaten vanaf 2030 stroomvoorzieningen aanleggen in hun havens en luchthavens (walstroom). “Met lucht- en zeehavens die walstroom voor schepen en vliegtuigen kunnen aanbieden, kan schoon vervoer echt gaan vliegen!” aldus Nagtegaal.
Op dit moment hebben onderhandelaars in naam van het Europees Parlement en de lidstaten een politiek voorakkoord. Wanneer alle Europarlementariërs en lidstaten hierover stemmen, zal het officieel een Europese wet worden. Maar dat is doorgaans slechts een formaliteit.
Laadstress
Eerder maanden de Europese Rekenkamer en belangenbehartigers uit de auto-industrie de onderhandelaars al aan om zich te haasten met het akkoord. Onder de lidstaten was Nederland één van de grootste pleitbezorgers voor een Europese laadpalenwet.
Binnen de EU beschikt Nederland veruit over het meest dichte netwerk van elektrische laadpalen. Ook in absolute getallen laten we de rest van de Europese Unie ver achter ons: Nederland alleen beschikt over evenveel laadpalen als 23 andere lidstaten samen. In de praktijk verandert het laadpalenplan daarom weinig voor de Nederlander. Behalve dan dat hij nu zonder laadstress door Europa kan trekken.
Op de hoogte blijven van het klimaatnieuws? Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief Klimaat & Energie van Bijou Van der Borst