Jasper van Dijk (SP) hekelt “dubieuze EU-promotiecampagne”

SP-Kamerlid Jasper van Dijk wil duidelijkheid over de EU-promotiecampagne ‘You are EU’. Hij vindt het namelijk een dubieuze campagne en hoopte antwoorden te krijgen van de minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra (CDA).

2 min. leestijd
(Bron:iStock)

SP-Kamerlid Jasper van Dijk vindt de promotiecampagne ‘You are EU’ dubieus. Het is volgens hem een te pro-Europese campagne, waarbij de nuance uit het oog wordt verloren. Van Dijk wil dat minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra (CDA) afstand neemt van de campagne.

De promotiecampagne ‘You are EU’ is een uitnodiging aan alle Europeanen om zich in te zetten voor een betere toekomst met schone, in Europa geproduceerde energie. Daarnaast is de boodschap dat er veel te doen is, maar dat we dat samen kunnen doen, in het belang van toekomstige generaties. Ook gaat het over de kernwaarden van de EU: democratie, vrijheid, gelijkheid, tolerantie en solidariteit. 

Volgens de voorzitter van de Europese Commissie Ursula Von der Leyen gaat het vooral over solidariteit en samenwerken. “Hoe meer eensgezindheid we tonen, des te sterker kunnen we als Europese Unie uit het komende jaar tevoorschijn komen en des te beter kunnen we de wereld van morgen vormgeven.” 

Overdreven

Van Dijk heeft vooral moeite met de uitspraak: “Onze kinderen en kleinkinderen wijzen ons de weg naar ons gemeenschappelijke doel: het behoud van onze democratie, van onze economie en onze vreedzame en onafhankelijke Europese Unie”. Volgens de SP-er is dat overdreven: deze punten blijven ook wel zonder campagne bestaan. Hij vindt de leuzen die gebruikt worden vrij dwingend “alsof duurzaamheid en democratie aan de EU te danken zijn”. Bovendien is het allemaal nogal duur. De campagne kost in totaal 34,5 miljoen euro. Zonde van het geld, vindt Van Dijk.

Maar minister Hoekstra wil geen afstand nemen van de EU-campagne. “Nederland is niet betrokken bij deze campagne”, schrijft hij als antwoord op Kamervragen van Van Dijk. “ De Europese Commissie gaat over haar eigen communicatie. Het kabinet ziet geen aanleiding de inhoud, opportuniteit of effectiviteit van specifieke communicatie-initiatieven van de Commissie te becommentariëren.” 

Kritisch

Het is niet de eerste keer dat de SP kritisch is over EU-campagnes. Een paar jaar geleden voerde de partij campagne tegen een EU-campagne voor brood. De Europese campagne ‘Brood, goed verhaal’ kostte destijds eveneens enkele miljoenen euro.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie