Influencers verplicht te melden wie hen sponsort

1 min. leestijd
Bron foto: iStock

Reclameregels worden nog steeds niet goed nageleefd door influencers. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie en consumentenbelangenorganisaties uit de lidstaten. Maar liefst 97 procent van alle influencers wordt gesponsord, terwijl maar één op de vijf dit aangeeft. “En elke influencer moet dit doen”, vindt Eurocommissaris Reynders (Justitie), die met lede ogen aanziet hoeveel van die influencers enorme invloed hebben op hun vaak minderjarige volgers. Reclame moet altijd als reclame herkenbaar zijn. Dat geldt voor de televisie, de radio maar dus ook voor sociale media.

Vorig jaar bleek al uit onderzoek van NOS en het Commissariaat voor de Media (CvdM) dat veel Nederlandse influencers zich niet aan de reclameregels houden.

Vanaf komende vrijdag is iedereen verplicht om te melden welke investeerders en adverteerders de website, het TikTok-filmpje of de blog mogelijk maken.

Abonneer je op de Dagvangst van hoofdredacteur Bert van Slooten