‘Grote waterstoffabriek Rotterdam is niks vergeleken met ambities’

Waterstof is de toekomst. Daarom bouwt Shell bij de haven van Rotterdam de grootse waterstoffabriek tot nu toe.

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Zo’n 2300 vrachtwagens moeten in de toekomst gaan rijden op groene waterstof, geproduceerd in de eerste grote waterstoffabriek van Shell. De fabriek komt bij de haven van Rotterdam te liggen en wordt aangedreven door energie opgewekt door windparken op zee.

Groene waterstof moet van de EU een grotere rol gaan spelen in de industrie van de toekomst. Het wordt gemaakt door normaal water te splitsen in waterstof en zuurstof. Daar is elektriciteit voor nodig. Als dat met bijvoorbeeld zonne- of windenergie gedaan wordt, spreekt men van groene waterstof. Als daar fossiele brandstoffen aan te pas komen, noemen we het grijs of blauw.

Afnemers

De energie gaat in eerste instantie naar een raffinaderij en de buurt. Daarna moet het zoveel mogelijk gebruikt worden in het zwaar transport rond de haven. Het uiteindelijke doel is om de hele Rotterdamse haven, die nu te boek staat als meest vervuilende van Europa, te verduurzamen.

Waarom die fabriek nu hier gebouwd wordt in plaats van in een veel warmer land waar zonne-energie te veel is, ligt aan de afnemers. Volgens Herman van der Meyden, manager van de energietransitie bij Shell, is er rond Rotterdam een goede markt voor. Daarnaast is de windenergie die op zee opgewekt wordt, net zo goed als de zonne-energie van meer zuidelijkere landen.

Ambities

De fabriek is op dit moment groot als je het vergelijkt met andere initiatieven in Europa. “Maar hij is ook heel erg klein, als je hem vergelijkt met de ambitie die we hebben”, zegt Van der Meyden.

Wil je meer weten over waterstof in de haven en omstreken? Luister dan naar de volledige podcast!

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie