Volgens wethouder Hester van Buren is steun vanuit Europa noodzakelijk om de gezondheid van de omwonenden te beschermen. Daarom heeft zij in Brussel een plan over Schiphol aangeboden.
De impact reikt namelijk ver: duizenden mensen kampen met serieuze gezondheidsproblemen als gevolg van het luchthavenlawaai. Zo’n 175.000 mensen kampen met ernstige slaapproblemen. “Dit heeft ook invloed op kinderen, die op school slechter presteren door slaapgebrek,” vertelt ze aan Politico.
Minder vluchten
De oplossing volgens de gemeente Amsterdam? Een striktere limiet op het aantal vluchten en een verbod op nachtvluchten. Het stadsbestuur wil het aantal vliegbewegingen beperken tot 400.000 per jaar en pleit ervoor dat Schiphol tussen 23.00 uur en 07.00 uur helemaal dichtgaat. Dit zou volgens de gemeente een flinke verbetering betekenen voor de inwoners die dagelijks te maken hebben met de overlast.
Deze visie staat echter haaks op de plannen van de nieuwe Nederlandse regering, die het aantal toegestane vluchten juist wil verhogen. Waar het vorige kabinet nog streefde naar een beperking van 470.000 tot 460.000 vliegbewegingen per jaar, wil de nieuwe regering dat verhogen naar 475.000 tot 485.000.
Herriezomer
Dat lijkt misschien een klein verschil, maar 15.000 vluchten meer per jaar zorgen voor flink meer overlast. Afgelopen zomer vonden er zo’n 10.000 extra vluchten boven de stad plaats. Dit leidde tot de “herriezomer”, zoals deze al snel werd gedoopt. Sommige mensen hadden zowel constant te maken met vliegtuigherrie, waardoor ze zelfs hun ramen niet konden openzetten.
Het is volgens de gemeente dan ook niet genoeg om alleen kleine maatregelen te nemen, zoals het isoleren van woningen. Zij stellen dat de enige manier om het probleem effectief aan te pakken, is door het aantal vluchten te verminderen en Schiphol ’s nachts te sluiten.
Wat daarvan terecht gaat komen, is nog maar de vraag. Eerder stak de Europese Commissie al een stokje voor de plannen van Nederland om Schiphol te laten krimpen. Hierbij zou het vorige kabinet namelijk niet de juiste Europese procedures hebben gevolgd.
Van de nieuwe nachttrein naar Venetië tot de Europese vliegtaks, de ontwikkelingen die Nederlanders gaan raken zetten we maandelijks voor je op een rijtje. Abonneer je hier.