Europese Unie legt digitale markt aan banden

2 min. leestijd

Google, Meta (voorheen Facebook, Instagram, WhatsApp…), Amazon en Apple. Deze grote technologiebedrijven hebben vanaf nu rekening te houden met een vernieuwde Europese wet voor digitale markten (DMA). Regelgeving die machtsmisbruik moet voorkomen, nieuwkomers een kans moet geven en consumenten zal beschermen in de digitale wereld. 

Succes voor Tang

Groot nieuws, zeker voor PvdA-Europarlementariër Paul Tang die namens het Europees Parlement onderhandelde op de voorstellen: “In recordtempo is Europa tot een akkoord gekomen op een wet die het internet fundamenteel zal veranderen. Machtsmisbruik van Big Tech wordt verboden en zwaar bestraft. Hierdoor krijgen concurrerende bedrijven eindelijk een kans en consumenten weer macht over hun eigen data.”

De plannen dateren al van even terug. In december had het Europees Parlement haar positie rond de wet vastgesteld waarna het met de Europese Commissie en de lidstaten de onderhandelingen is gestart. En niet voor niks, volgens Tang zijn de nieuwe regels een gamechanger: “We hebben voor elkaar gekregen dat chatapps voortaan interoperabel moeten zijn, zodat je vanaf Signal naar WhatsApp berichtjes kan sturen en vice-versa. Daarnaast pakken we de datamacht aan door te eisen dat poortwachters data niet meer mogen combineren.”

Doen ze dat wel, dan wacht ze een hoge boete of, in het ergste geval, kan een techbedrijf zelfs ontbonden worden. In het geval van Meta, het Amerikaanse bedrijf van Mark Zuckerberg, zou het bijvoorbeeld Instagram moeten afstaan. De finale tekst volgt in de loop van de dag, de wet gaat naar verwachting van kracht in 2023. 

Ook minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat onderstreept het belang van de wet. “Het akkoord is een mijlpaal om digitalisering beter vorm te geven. Met de DMA kunnen we digitale innovatie blijven stimuleren en wordt het speelveld op online platforms eerlijker. De EU kan nu op Nederlands initiatief eindelijk de mindere kanten van de grootste mondiale platforms aanpakken. De DMA gaat zorgen voor minder afhankelijkheid van kleinere ondernemers en gaat belemmeringen bij markttoegang en concurrentie wegnemen.”

Het kleine zusje

De zusterwet, de Digitale Dienstenwet (DSA), ligt echter nog op de vergadertafel. Toch is er met het akkoord rond de wet digitale markten al een grote stap vooruit gezet, stelt Tang: “De data van minderjarigen en data over iemands gezondheid, seksuele voorkeuren of religieuze data wordt verboden voor targeting van advertenties. Hiermee zetten we het mes in het verdienmodel van de allergrootste techreuzen.”

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid   Meer informatie