Europees Parlement stelt voor: max 30 km/u in de stad

3 min. leestijd

De Europese Unie wil in 2050 niet alleen klimaatneutraal zijn, maar ook dat in dat jaar het aantal verkeersdoden tot bijna nul gedaald is. ‘Nul doden is natuurlijk een utopie,’ zegt Europarlementariër Vera Tax namens de PvdA, ‘maar we moeten wel proberen op nul uit te komen.’

Volgens cijfers van de Europese Unie vallen er elk jaar 23 duizend doden op de Europese wegen. In een poging wat meer gevoel toe te voegen aan dat aantal, staat in het verkeersplan waar het Europees Parlement deze week over stemt: dat is alsof er elke week een jumbojet met 500 inzittenden verongelukt. Het aantal doden moet flink omlaag en daarom dringt het Parlement bij de Europese Commissie en de lidstaten aan op actie. 

30 km/u

Een van de voorstellen die het Parlement doet, is om in alle woonwijken van het continent en op wegen waar veel fietsers rijden een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te voeren. Vera Tax benadrukt dat het gaat om een advies, niet een wettelijk voorschrift: ‘Dit zou iets zijn wat de lidstaten mogen besluiten om te implementeren.’

De belangrijkste oorzaak van verkeersongevallen is rijden onder invloed van alcohol of drugs. Daarom dat in het voorstel waar het Parlement over stemt ook staat dat er een zero-tolerance beleid moet komen voor drank en drugs achter het stuur. De alcohol- en drugscontroles zouden moeten worden gestandaardiseerd volgens Europese normen.

Airco

De meeste bevoegdheden van de Europese Unie om zich te mengen in het verbeteren van de verkeersveiligheid zijn er op het gebied van het internationale transport. De regels over rij- en rusttijden zijn Europese wetgeving. ‘Een groot deel van de ongelukken houdt direct verband met de kwaliteit van de arbeidsomstandigheden van professionele chauffeurs’, constateert het voorstel. Om vermoeidheid bij chauffeurs tegen te gaan, moeten er daarom bijvoorbeeld meer parkeerplaatsen voor vrachtwagens worden gebouwd. 

Verrassender is het voorstel dat Vera Tax namens de PvdA indient: Zij wil dat dat de cabines van vrachtwagens standaard worden uitgerust met een airconditioning die ook werkt als de motor uit staat. Ze beroept zich op de nieuwe Nederlandse vrachtwagen-cao waar volgens haar zo’n ‘stand-airco’ al verplicht gesteld wordt. Ze wil dat de hele EU die kant op gaat: ‘We hebben al rij- en rusttijd verplichtingen. Maar als de temperatuur te hoog wordt, dan kan je niet goed rusten.’ Ze kon geen meerderheid krijgen om de airco direct verplicht te stellen. Daarom stemt het Parlement nu over een verzoek aan de Europese Commissie om een onderzoek te doen naar de relatie tussen de warmte in de cabine en vermoeidheid van de chauffeur. 

Veiligheid

Om op Europese schaal de veiligheid van wegen te kunnen beoordelen, zou er een serie aan uniforme indicatoren moeten worden opgesteld. Het Parlement wil dat de Commissie die lijst over twee jaar af heeft. De lidstaten moeten dan op basis van die criteria gegevens over de wegen in hun land aanleveren. In het voorstel van het Parlement staat dat lidstaten in hun begroting een vast bedrag moeten vrijmaken voor het bevorderen van verkeersveiligheid.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie