Europarlementariërs willen meer geld voor reddingsacties op Middellandse Zee

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Afgelopen juni was het weer raak: een boot met migranten kapseisde, tussen de 400 en 750 mensen kwamen om het leven. Sinds 2014 overleefden meer dan 27.000 migranten de overtocht over de Middellandse Zee niet, op weg naar een beter leven in de Europese Unie.

“De schipbreuk bij Pylos bewijst weer hoe weinig de levens van migranten waard zijn voor de lidstaten”, vertelt Europarlementariër Tineke Strik (GroenLinks).

Naar aanleiding van het drama roept het Europees Parlement nu de Europese Commissie, de lidstaten en Frontex (de Europese kust- en grenswacht) op om meer en “pro-actievere” zoek- en reddingsacties te ondernemen. Daarbij willen de Europarlementariërs dat hiervoor ook meer “financiële en operationele steun” komt. 

Afschrikken

“De huidige aanpak van reddingsacties draait om het afschrikken, niet om het redden van levens”, benadrukt Strik tijdens een debat in Straatsburg. Ze roept de Europese Commissie daarom op om zich ook in te zetten voor een onafhankelijk onderzoek naar de Pylos-schipbreuk. De Griekse kustwacht wist via de Europese grenswacht dat het schip in nood verkeerde, maar zou bewust niet hebben ingegrepen. Dat het nu de Griekse autoriteiten zelf zijn die het ongeluk onderzoeken, stuit critici dan ook tegen de borst.

Ook Europarlementariër Thijs Reuten (PvdA) uit kritiek: “De Griekse kustwacht is mogelijk medeplichtig aan deze ramp. Het is onacceptabel dat we nog steeds niet weten wat er precies gebeurd is. Daarnaast moet er nu eindelijk een systeem komen dat dit soort rampen op zee eens en voor altijd voorkomt.”

Geen uitzonderingen

Voor Europarlementariër Malik Azmani (VVD) moeten vooral migratiedeals met landen zoals Tunesië een uitweg bieden. “Aan de linkerzijde hoor ik vaak alleen de oproep tot meer reddingsacties. Aan extreemrechtse kant hoor ik dat grenshekken wel zullen volstaan. Maar dit zal niet voorkomen dat mensen de dood vinden op de Middellandse Zee”, zegt Azmani. 

“Wil je dit echt voorkomen, dan zul je afspraken moeten maken met landen waaruit men vertrekt. Dat er überhaupt niet van die gammele bootjes van het vaste land vertrekken.” Verder benadrukt Azmani vooral dat het “cynische verdienmodel” achter mensensmokkel moet aangepakt worden. 

Onafhankelijk Europees Parlementslid Sophie In ’t Veld nuanceert: “Ja, mensensmokkel is een verachtelijk misdrijf waartegen we de strijd moeten aanbinden. Maar we mogen de schuld niet verschuiven: als een boot op zee in de problemen komt, heeft het redden van mensenlevens altijd voorrang. Daarop bestaan geen uitzonderingen.”

Mooi idee
Eerste reacties
Strak plan
Schiettent
Chefsache
Nieuwe wet