Eurocommissaris Wopke Hoekstra wil Europese maatregelen tegen oneerlijke concurrentie uit China. Het doel: de Europese elektrische auto-industrie beschermen. In een speech op de Technische Universiteit van Eindhoven, aangekondigd met een hip muziekje, benadrukte hij maandag hoe belangrijk duurzame industrie is voor de toekomst van Europa. Maar China gooit met subsidies aan de eigen industrie roet in het eten: Europese bedrijven worden kapot geconcurreerd.
Energieprijzen
“Het is tijd voor actie”, zegt Hoekstra tegen de Eindhovense studenten. De competitie uit China is te groot, dat komt door de Chinese staatssubsidies maar ook door hoge energieprijzen op ons continent. “Energie in Europa is veel duurder dan in de Verenigde Staten en China”, stelt Hoekstra. “Als we onze bedrijven willen verduurzamen, moeten we onze eigen energie op orde hebben.” Zonder maatregelen om energieprijzen te verlagen hebben Europese bedrijven die willen verduurzamen de financiële ruimte niet, is Hoekstra’s conclusie.
De EU wil al langere tijd de groene industriële reus van de wereld te worden. De Green Deal is hier misschien wel het meest prominente voorbeeld van. Maar alleen natuurgebieden beschermen is niet genoeg. Bedrijven moeten schoon worden en de industrie moet vooral schone technologie gaan ontwikkelen en produceren.
Maar China ligt op ons voor in de race. Door staatssubsidies aan Chinese bedrijven die zonnepanelen, windturbines en elektrische auto’s produceren, verliezen Europese bedrijven aan omzet. Hun concurrentiepositie komt in gevaar en als gevolg daarvan gaan bedrijven onderuit of vertrekken ze naar het buitenland.
Liefdesleven
“Europa moet moedig zijn”, vertelt Hoekstra de jonge studenten. “Het leven is vallen en opstaan”, zegt hij om zijn punt kracht bij te zetten. Het doet hem denken aan zijn liefdesleven toen hij ook nog een student was. Inspiratie voor de jonge mensen in de zaal, maar ook voor zijn collega’s in Brussel.
De EU heeft eerder al maatregelen genomen tegen de oneerlijke concurrentie uit China door de importtarieven voor elektrische auto’s te verhogen. Dat pakte niet erg goed uit. China werd zo boos, dat de EU de importtarieven alweer verlaagde. Maar daar nam Beijing geen genoegen mee. Door miljoenendeals met Turkije te sluiten vond China een sluipweggetje. Turkije heeft immers handelsafspraken met de EU waardoor producten op de Turkse markt makkelijker en goedkoper de Europese grens over kunnen. Ook met Hongarije maakt China deals, Hongarije heeft sowieso al toegang tot de interne Europese markt.