Een einde aan de nep-reviews

Hoe weet je dat een recensie bij een hotel of bij een boek echt is? Is er niet mee gesjoemeld of door de eigenaar van het hotel of de schrijver van het boek zelf geschreven?
De Europese ministers die waken over de consumentenbelangen hebben een nieuwe wet goedgekeurd, die de burger moet beschermen tegen onjuiste en valse informatie.

Het staat allemaal in de Digital Markets Act (DMA) en de Digital Services Act (DSA), die samen de basis vormen van nieuwe, moderne Europese wetgeving voor de digitale economie.

Onderdeel van die DSA is een uitgebreide bescherming van consumenten en ondernemers die producten of diensten aanbieden of afnemen. Dat gaat straks in de gehele EU volgens dezelfde regels. Bijvoorbeeld door aanbieders te verplichten om het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts te onderbouwen en uit te leggen. En door te eisen dat online platforms een procedure hebben waarmee gebruikers kunnen klagen over dat soort beslissingen. 

Vertrouwen nodig

Volgens minister Stef Blok (Economische Zaken en Klimaat) is wetgeving hard nodig: “Een sterke digitale economie en vertrouwen in digitale diensten zijn van groot belang. Zo kunnen we innovatie blijven stimuleren en pakken we mindere kanten aan, zoals afhankelijkheid van grote platforms, belemmeren van markttoegang, verspreiding van illegale inhoud, cyberonveiligheid en misleiding van consumenten en ondernemers.”

Omdat het wereldwijde web niet bij de grens ophoudt, zijn in ieder geval Europese regels van groot belang, vindt Blok. “Bij zoekresultaten moet altijd duidelijk zijn dat het om betaalde reclames gaat of dat er betaald is om een hogere plaatsing te krijgen.”