De finale doodsteek voor de diesel- en benzinemotor

De Europese Commissie presenteert een voorstel dat de verkoop van vrachtwagens en bussen met een klassieke verbrandingsmotor bijna moet verbieden. Het Europees Parlement zette vandaag het licht finaal op groen voor een gelijkaardige wet die dat voor auto’s gaat doen.

2 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Een vijfde van de CO2-uitstoot in de Europese Unie is afkomstig van transport via wegen. Bovendien is dat transport de hoofdoorzaak van luchtvervuiling in steden. Toch blijft dit de enige sector binnen de EU waarvan de uitstoot nog altijd aan het toenemen is. En de verwachting is dat de vraag naar transport via wegen enkel zal toenemen.

De Europese Commissie komt daarom met een voorstel dat de verkoop van vrachtwagens en bussen met een klassieke verbrandingsmotor haast moet verbieden. “Ik ben erg tevreden met dit voorstel”, vertelt Green Deal-baas Frans Timmermans. “Hiermee tonen we aan burgers dat de transitie naar een schonere en gezondere toekomst snel kan gebeuren.”

Concreet wil de Commissie dat er vanaf 2030 binnen de EU enkel nog zware voertuigen verkocht worden die 45 procent minder uitstoten dan in 2019. Tegen 2040 moet dit 90 procent zijn. Nieuw verkochte stadsbussen zouden tegen 2030 zelfs volledig uitstootvrij moeten zijn. Omdat elektrische stadsbussen nu al volop rondrijden in de EU en ze slechts korte, voorspelbare routes afleggen, mag de lat hier wel wat hoger liggen van de Commissie.

Elektrisch rijden voor iedereen

Vervolgens is het aan de lidstaten en het Europees Parlement om hierover tot een akkoord te komen en van het voorstel een echte wet te maken. En dat kan nog wel eens spannend worden. Een gelijkaardige wet voor auto’s passeerde vandaag slechts met een nipte meerderheid door het Parlement. Een meerderheid van de christendemocratische EVP, de grootste fractie in het Europees Parlement, stemde tegen. De wet verbiedt de verkoop van auto’s en bestelbusjes met een klassieke verbrandingsmotor vanaf 2035. 

Europarlementariër Jan Huitema (VVD), die binnen het Parlement verantwoordelijk was voor het dossier, is trots: “Deze wet bevat ambitieuze doelen die noodzakelijk zijn om de EU tegen 2050 klimaatneutraal te maken. De doelen zorgen voor duidelijkheid in de auto-industrie en stimuleren innovatie. De wet maakt duurzaam rijden toegankelijk voor iedereen.”

Ook Europarlementariër Mohammed Chahim (PvdA) reageert tevreden: “Het signaal naar de industrie is nu glashelder: elektrisch rijden is de toekomst. Met deze wet helpen we in Europa de automobielsector toekomstbestendig te maken en competitief te blijven.”