Zo na de feestdagen is het soms moeilijk om nog iets leuks te vinden om te kijken. De kerstfilms zijn weer voor de zoveelste keer langsgekomen en nieuwe leuke series zijn niet makkelijk te vinden. Om het reces in Brussel af te sluiten komt Brusselse Nieuwe nog met een kijktip. De Netflix-serie 1670. Een komedie over een Poolse aristocraat wiens conservatieve gedachtegoed hem doet geloven dat hij de ruggengraat van het Pools-Litouwse Gemenebest is, maar in werkelijkheid loopt hij achter op de tijdgeest.
De serie 1670 komt over als een soort commentaar op het conservatieve gedachtegoed. De hoofdpersoon Jan Pawel, wiens droom het is om de beroemdste Jan Pawel van Polen te worden, – er was ooit een Poolse Paus met dezelfde naam – is de leider van een klein boerendorp. Hij is kortzichtig, zelfingenomen en ouderwets, maar ziet zichzelf als de ultieme Pool. Hij schuwt er niet voor om zijn veto uit te spreken wanneer collega-edelmannen de belasting willen verhogen om het rijk te helpen. Daar pronkt hij trots mee wanneer hij weer thuis komt, terwijl zijn besluit zijn boeren op de lange termijn alleen maar schade aanricht.
Spiegel
Jan Pawel dient als een spiegel voor de Poolse conservatieveling van deze tijd. De Poolse partij Recht en Rechtvaardigheid, afgekort PiS, is nationalistisch en verzet zich tegen de liberale waarden van de rest van Europa. Net als Jan Pawel in 1670. Globalisme wordt als vijand gezien, zowel in de werkelijkheid als door de hoofdpersoon van de serie, terwijl duidelijk is dat juist de handelaren in die tijd, maar nu ook de EU en internationale handel veel betekenen voor de gewone mens.
Voor wie zich nog verveelt en op zoek is naar iets leuks om te bingewatchen is 1670 de perfecte oplossing. Het is een mix van comedy vergelijkbaar met Monty Pyton of The Office en historisch en politiek commentaar. Een serie om, als je tijd hebt, binnen een dag weer af te vinken.
En mocht je na deze serie nog niet klaar zijn met conservatief nationalisme in Polen, kijk dan op NPO start ook de documentaire serie Gazeta. De Pools-Nederlandse journalist Dore van Duivenbode volgt in vier afleveringen journalisten in hun worsteling met de Poolse regering op de redactie van de grootste nog onafhankelijke krant van Polen. Hoe het eruit ziet in de dagelijkse praktijk wanneer persvrijheid onder druk komt te staan, dat wordt pijnlijk duidelijk.