Brusselse koffie op woensdag 26 oktober 2022

Een krantenoverzicht bij het ontbijt. Op de vroege woensdagochtend praten we u bij over de Europese actualiteit met dagvers nieuws uit binnen- en buitenland.

4 min. leestijd

(Foto: Pé Verhoeven)

Grote omkanteling ECB op komst

08:50 uur – Frankfurt, Duitsland. Volgens The Financial Times start de Europese Centrale Bank (ECB) de gesprekken over het afbouwen van haar balans. Toen de economie in het slop was geraakt door de banken- en eurocrisis had de ECB massaal geld in de economie gepompt om ze te stimuleren. In de praktijk gebeurde dit door obligaties uit de vrije markt te kopen. Om de hoge inflatie van vandaag af te remmen, wil de ECB al die obligaties nu opnieuw verkopen om datzelfde geld van de vrije markt te halen. En dat wordt een precaire oefening. Nu we al op het randje van een recessie staan, zou dit beleid er ook voor kunnen zorgen dat de markten panikeren en bijvoorbeeld de rente op overheidsobligaties de lucht in schiet. Dat maakt het dan weer veel moeilijker voor lidstaten om zelf geld te kunnen lenen.

Een heel klein beetje witte rook bij de energieministers

08:20 uur – Luxemburg, Luxemburg. Over de grote energiemaatregelen, zoals het hervormen van de elektriciteitsmarkt, hebben de lidstaten het gisteren niet tot een akkoord kunnen schoppen. De energieminister zijn wel tot een overeenkomst gekomen over een nieuwe Europese richtlijn die gebouwen groener moet maken. Maar volgens Euractiv valt die overeenkomst eerder een fragiel compromis te noemen.

In december kwam de Europese Commissie met een voorstel dat alle Europese gebouwen tegen 2027 minstens energielabel F moesten hebben. Tegen 2030 zou dat energielabel E moeten zijn. De energieministers hebben vandaag ingestemd met dat akkoord, zij het wel in een afgezwakte versie. Zo wordt het enkel verplicht voor commerciële gebouwen om te renoveren om die vereisten te halen. Nederland had het graag ambitieuzer gezien.

Met 40 procent van de Europese energieconsumptie en 36 procent van alle Europese broeikasgasuitstoot is de bouwsector de grootste bijdrager tot klimaatverandering binnen de EU.

Premier Meloni omarmt Europa tijdens eerste speech

08:00 uur – Rome, Italië. Ze kunnen weer opgelucht ademhalen in Brussel. Vooralsnog lijkt het niet alsof de EU er een nieuwe Viktor Orbán bij heeft met de aanstelling van Giorgia Meloni tot Italiaanse premier. Bij haar eerste speech als premier beloofde Meloni dat haar regering deel zal blijven uitmaken van de Europese instelling omdat “dat de plek is waar Italië haar stem het luidste kan laten horen.” Daarnaast vertelde ze dat haar regering er niet op uit is om de Europese integratie te saboteren. Wel wil ze dat de EU efficiënter wordt in haar reactie op crises. Daarbij vindt ze ook dat de EU dichter bij de burgers en bedrijven moeten gaan staan. Dat bericht Politico.

Autolobby trekt aan het langste eind

07:45 uur – Brussel, België. Brussel werkt al een tijdje aan een norm die onder meer gaat zeggen hoeveel auto’s tegen 2025 nog mogen uitstoten. De Europese Commissie zou daarbij afgestapt zijn van het idee om de autosector heel wat strenger aan te pakken. Alleen de uitstoot van de nieuwe generatie dieselmotoren zou ingeperkt worden. Daarmee mogen die motoren nog maar even veel uitstoten als benzinemotoren dat nu mogen. Voor de uitstootnorm van benzinemotoren zelf gaat er in de praktijk niets veranderen.

Volgens De Standaard wil Brussel de autosector hierdoor wat meer financiële ademruimte bieden. Op dit moment lijdt de sector namelijk zwaar onder de hoge energie- en inflatiekosten.

Lidstaten stootten vorig jaar 5 procent méér uit

07:30 – Brussel, België. Maar daar is een eenvoudige verklaring voor. Door een combinatie van de coronacrisis en een relatief warme winter was 2020 een jaar met uitzonderlijk weinig CO2-uitstoot. Ten opzichte van 2019 is de uitstoot van vorig jaar wel met zes procent gedaald.

Toch is dat volgens het Europees Milieuagentschap te weinig om de klimdoelstellingen uit het akkoord van Parijs te halen. “We zullen onze inspanningen om de uitstoot te verminderen tot 2030 elk jaar moeten verdubbelen ten opzichte van de inspanningen tussen 1990 en 2020”, zei de organisatie tegen RTL Nieuws. “De grootste reductiewinst kan worden geboekt op het gebied van energievoorziening, de sector met de hoogste CO2-uitstoot in de EU.”