Brusselse koffie op vrijdag 14 oktober 2022

Een krantenoverzicht bij het ontbijt. Op de vroege vrijdagochtend praten we u bij over de Europese actualiteit met dagvers nieuws uit binnen- en buitenland.

3 min. leestijd

(Foto: Pé Verhoeven)

Vergroeningsoffensief Nederlands-Scandinavische scheepvaart

08:45 uur – Stockholm, Zweden. Een staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan Zweden deze week stond in teken van de verduurzaming van de scheepvaart, meldt Trouw. Specifiek de scheepvaart tussen Nederland en Scandinavië, want ook daar valt nog een wereld te winnen. Een brandstof als bio-ethanol of groene waterstof zou de sector stevig vergroenen, maar veruit de meeste schepen zijn hier nog niet op gebouwd.

Ook de directeur van de Rotterdamse haven, Allard Castelein, was aanwezig bij het bezoek in Zweden. Hij tekenende samen met zijn Gotenburgse collega Elvir Dzanic een intentieverklaring: er moet een zogenaamde ‘groene corridor’ komen, een duurzame vaarroute tussen de twee steden. Die intentieverklaring moet een aanzet zijn tot een in de toekomst emissievrije scheepvaart tussen Rotterdam en Gotenburg.

Dat is – om bovengenoemde redenen – nu nog niet mogelijk. De intentieverklaring moet dan ook vooral als ambitie worden gelezen.

Westelijke Balkan op EU-vergadering

08:10 uur – Luxemburg, Luxemburg. Bij de vergadering van de EU-minister van Binnenlandse Zaken in Luxemburg vandaag is migratie een groot thema. In het bijzonder de migratie via de zogenaamde ‘Westelijke Balkan-route’ en met extra aandacht voor de rol van Servië hierin. Dat schrijft Politico.

Achtergrond is dat Servië relatief gemakkelijk visa verstrekt aan mensen die inreizen vanuit landen als India, Tunesië en Burundi. Tegelijkertijd heeft een reiziger vanuit Servië geen visum nodig om vanuit het land een EU-land in te gaan. Daarmee is het voor reizigers makkelijk om Servië als toegangsland tot de Europese Unie te gebruiken. Dat neemt vooral dit jaar grote vormen aan: in de eerste negen maanden van 2022 kwamen al 106.000 mensen op deze manier de EU binnen. Nu al drie keer meer dan in heel 2021.

Ommekeer in Groot-Brittannië?

07:45 uur – Londen, Verenigd Koninkrijk. De Britse minister van Financiën Kwasi Kwarteng heeft zijn bezoek aan het Internationaal Monetair Fonds ingekort, dat schrijft The Guardian. Kwarteng heeft inmiddels het vliegtuig vanuit Washington terug naar zijn thuisland genomen, als antwoord op de almaar groter wordende politieke crisis in het Verenigd Koninkrijk. De Britse krant schrijft dat de vervroegde terugkeer van Kwarteng een teken is dat de Britse overheid af gaat zien van het schrappen van de corporation tax, in het Nederlands de vennootschapsbelasting. Het schrappen van die belasting is hoogst omstreden.

Dat Kwarteng een dag eerder terugvliegt, heeft er vooral mee te maken dat de financiële markten maandag weer opengaan. Vandaag loopt een financieel steunprogramma van de Britse centrale bank af, voor de opening van de beurs is er dus duidelijkheid nodig. Is die duidelijkheid er niet, dan kan dat zomaar een volgend hoofdstuk in de koersdaling van de Britse pond betekenen.

‘SpaceX-satellieten Oekraïne te duur’

07:30 uur – Washington DC, Verenigde Staten. Het lukt SpaceX, het bedrijf van techondernemer Elon Musk, niet om de Starlink-satellieten in Oekraïne langer te betalen. Volgens berichtgeving van CNN heeft Musk een brief aan het Pentagon (het Amerikaanse ministerie van Defensie) gestuurd, waarin hij vraagt de financiering over te nemen. SpaceX laat weten de satellieten niet langer te kunnen financieren of er nog meer richting Oekraïne te kunnen sturen.

De Starlink-satellieten zijn cruciaal voor de Oekraïense strijdtroepen om op het slagveld te kunnen communiceren. De mobiele satellieten maken communicatie mogelijk, ook als reguliere zendmasten door Russische troepen zijn vernietigd. Dat is op grote schaal gebeurd, dus biedt SpaceX een laatste oplossing om de belangrijke communicatie wel voort te zetten. De kosten voor de satellieten bedragen tot het einde van het jaar nog zo’n 120 miljoen dollar.