(Foto: Pé Verhoeven)
Het gevecht om de centen
08:47 – Brussel, België. In de hoofdstad van Europa is vandaag de laatste ronde van het gevecht om het geld voor volgend jaar. De begroting ligt op tafel. De ambtenaren willen compensatie voor de gestegen inflatie en beroepen zich op de Belgische wetgeving waarin dat is geregeld. Maar de inflatie voor de medewerkers van de Europese Commissie en andere Europese medewerkers valt door de hoge inflatie wel heel duur uit, vinden de lidstaten.
En dan is er nog het probleem van het extra geld dat het Europees Parlement eist. Volgens de leiding van het Parlement in Brussel (en Straatsburg) zijn er niet alleen extra uitgeven vanwege de inflatie, maar zijn er ook extra taken uit te voeren waarvoor extra personeel nodig is. De ministers hopen vandaag een akkoord te sluiten. Voorzitter Tsjechië is optimistisch. Namens Nederland zal trouwens ambassadeur Robert de Groot de onderhandelingen voeren. Als er vandaag geen akkoord is, wordt er maandag verder vergaderd. Meer details in dit stuk van Politico.
Italianen boos op Duitsers en Fransen
08:27 – Rome, Italië. De Italiaanse premier Meloni is niet van plan om in te binden. Ze vindt de reactie van Frankrijk om geen vluchtelingen uit haar land meer op te nemen buitenproportioneel. Frankrijk is boos omdat Italië afgelopen week weigerde een boot vol vluchtelingen te laten aanmeren, waardoor het schip door moest varen naar Frankrijk. Als reactie voert het land van president Macron niet alleen de controles aan de grens op, zo schrijft de Italiaanse krant Corriere della Sera, maar wordt ook gedreigd met het inhouden van Europese steun.
Volgens ministers die worden geciteerd in de krant is het Italiaanse kabinet niet van plan om zich het geld “te laten afpakken”, door het buurland. Er wordt gewaarschuwd dat als Frankrijk en de Europese Unie dat pad op gaan, er geen enkel schip met vluchtelingen meer kan afmeren in Italië.
Jonge Duitsers mogen stemmen voor Europees Parlement
08:14 – Berlijn, Duitsland. Jonge Duitsers vanaf zestien jaar mogen bij de volgende verkiezingen voor het Europees Parlement ook stemmen. Het Duitse parlement (de Bundestag) heeft daarmee ingestemd. De politiek wil jongeren een stem geven omdat de laatste jaren steeds meer jongeren zich mengden in de politieke discussie. Die Zeit citeert de woordvoerder van de SPD (de sociaaldemocraten) die zegt dat de jonge generatie zich vooral heeft laten horen bij discussies over het klimaat en de sociale zekerheid en daarom recht heeft op een echte stem.
In enkele deelstaten (de Bundesländern) is het nu al mogelijk om als 16-jarige te stemmen.
Brussel tegen cyberoorlog
07:55 uur – Brussel, België. Dagblad Trouw schrijft over de aanvallen op de vitale Europese infrastructuur; oftewel de computersystemen. Oorlog is niet alleen een slagveld met tanks en soldaten, maar ook van cyberaanvallen en niet alleen op militaire doelen, zo is de conclusie van de Europese Commissie.
Eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager komt aan het woord en ze heeft een groot aantal voorbeelden. “Neem vorig jaar”, zegt ze, toen het Ierse gezondheidssysteem onklaar was gemaakt. “Het was letterlijk een kwestie van leven en dood, want er waren geen gegevens van patiënten.”
Er waren dit najaar nog cyberaanvallen op Franse ziekenhuizen en op het Deense en Duitse spoornet. “Het stapelt zich op”, zei Vestager gisteren bij de presentatie van een nieuw Europees actieplan tegen cyberaanvallen. De Deense politicus kan zich verder de cyberaanval op de Deense transportgigant Maersk herinneren. Om van de zogenoemde gijzelsoftware af te komen, moest het bedrijf 300 miljoen euro betalen. “Het is zo veel duurder om zo’n probleem op te lossen dan om het te voorkomen”, zegt ze in de krant.
Minder uitstoot auto’s
07:30 uiur – Brussel, België. De milieunormen voor nieuwe voertuigen worden, als het aan de Europese Commissie ligt, nog strenger. Dat schrijft De Telegraaf vandaag. Later vandaag in onze speciale nieuwsbrief Klimaat nog veel meer over het voorstel van de Europese Commissie. Ook NRC bericht er over.
Bouwers van auto’s, vrachtwagens en bussen krijgen vanaf 2025 te maken met een nieuwe Euro 7-emissienorm. Deze norm dwingt fabrikanten om voertuigen te produceren die zorgen voor nog minder uitstoot van bijvoorbeeld fijnstof en stikstof. Nummer 7 is de opvolger van 6, die we vooral kennen we van dieselgateschandaal. Volkswagen installeerde zogenoemde ‘sjoemelsoftware’ waardoor de uitstoot heel erg milieuvriendelijk leek.
Het is overigens de norm met eisen waarvan de uitstoot van auto’s moet voldoen, want vanaf 2035 is de bouw van auto’s met een verbrandingsmotor verboden. Vanaf die datum mogen er alleen auto’s worden verkocht die niks uitstoten (elektrisch of op waterstof).