(Foto: Pé Verhoeven)
EU-regels duurzaam investeren zorgen voor verwarring
08:45 uur – Brussel, België. Duurzame beleggingsfondsen blijken in fossiele bedrijven of in de luchtvaartsector te investeren. Dat meldt de NOS na een onderzoek van Follow the Money en Investico in samenwerking met acht andere Europese media. Journalisten onderzochten ruim 838 duurzame beleggingsfondsen. En wat blijkt? Bijna de helft daarvan investeert in bedrijven uit de fossiele industrie of de luchtvaart. De onderzochte fondsen hebben echter volgens Europese regels als doel om duurzame investeringen te doen of uitstoot te verminderen.
Maar de regels over waar die fondsen wel en niet in mogen investeren, zijn niet in beton gegoten. Duurzame fondsen moeten weliswaar uitleggen dat hun duurzame doelen worden gehaald en de investeringen mogen geen significante schade toebrengen aan mens of planeet, maar volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zijn die regels veel te slap. Wat een duurzame belegging nu precies inhoudt, staat volgens de AFM niet duidelijk genoeg in de Europese wetgeving op dat gebied. De AFM wil dat de Europese Commissie met duidelijkere regels komt.
Duitsland wil snellere inburgering
08:20 uur – Berlijn, Duitsland. De Duitse regering wil het gemakkelijker maken voor buitenlandse ingezetenen die in Duitsland wonen om het Duitse staatsburgerschap te verkrijgen. Dat meldt Euronews. Momenteel kan iedereen die ten minste acht jaar in Duitsland heeft gewoond, een aanvraag voor een Duits paspoort indienen. De Duitse coalitiepartijen SDP, de Groenen en FDP willen die wachttijd inkorten naar vijf jaar. Het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft daarvoor een wetsontwerp opgesteld.
Niet iedereen is even blij met het wetsontwerp. Partijvoorzitter van de CDA Friedrich Merz keurde het voorstel af en verwacht niet dat het Duitse parlement de wet zal goedkeuren. “Het Duitse staatsburgerschap is iets zeer waardevols en er moet zorgvuldig mee worden omgegaan. Dubbele nationaliteit moet niet de regel maar de uitzondering zijn”, zei hij. Verder wees hij erop “dat we in de afgelopen jaren al een grote uitbreiding van de immigratie naar de arbeidsmarkt in Duitsland mogelijk hebben gemaakt.”
Eén voor twaalf bij oliesancties
08:10 uur – Brussel, België. Gesprekken tussen de EU-ambassadeurs over een prijsplafond voor de transportatie van Russische ruwe olie hebben gisteren niets opgeleverd. Dat meldt EURACTIV. Het is de bedoeling dat de EU vanaf 5 december bijna alle invoer van Russische olie in de EU verbiedt. Dat moet gecombineerd worden met een internationaal prijsplafond voor transporten van die olie. Maar minder dan een week voordat het importverbod in werking zal treden, worden de EU-lidstaten het in Brussel maar niet eens over de hoogte van dat prijsplafond.
De EU-ambassadeurs zouden gisteren hebben gesproken over een prijsplafond van 62 dollar per vat olie. Maar Polen, Litouwen en Estland zijn op dit moment nog niet tevreden met wat er op tafel ligt. Volgens de drie ligt dat bedrag te dicht bij de prijs die Rusland al op de markt krijgt, wat betekent dat de sanctie het Kremlin niet genoeg zou straffen om zijn oorlogseconomie lam te leggen. Zij stellen een prijsplafond van 30 dollar per vat voor. Het is dus nog even duwen en trekken. Wanneer de EU-ambassadeurs opnieuw praten is nog niet bekend, maar de verwachting is dat de afspraken eind deze week kunnen worden afgerond.
Macron op vredesmissie naar VS
07:45 uur – Washington, Verenigde Staten. De Franse president Emmanuel Macron is de komende drie dagen in de Verenigde Staten. Dat meldt POLITICO. Aanleiding voor het bezoek is de spanning tussen de EU en de Verenigde Staten, die vorige week tot ontploffing kwam. De EU voelt zich gekwetst vanwege de zogenaamde ‘Inflation Reduction Act’ van de Amerikaanse president Joe Biden, die groene industrieën zoals als elektrische auto’s en hernieuwbare energie miljarden aan subsidies en belastingvoordelen toekent. Macron hoopt de ruzie tussen de EU en de VS enigszins te sussen.
EU-landen zijn woedend op de Amerikaanse suggestie dat ze moeten stoppen met zeuren en gewoon hun eigen groene technologie moeten subsidiëren. De EU doet dat al jaren – zonder Amerikaanse autofabrikanten zoals Tesla te discrimineren. Macron wil van Biden weten of hij Europa goedkoper gas kan aanbieden en ook of Europese bedrijven toegang kunnen krijgen tot de Amerikaanse subsidieregeling voor groene industrieën. De Franse president zal waarschuwen dat een trans-Atlantische handelsoorlog onvermijdelijk is als Biden geen water bij de wijn doet, want dan ontstaat er een subsidiewedloop tussen Europa en de VS.
Vraagtekens bij integriteitsaffaire D66
07:30 uur – Brussel, België. De uitkomst van het onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag door D66-Europarlementariër Samira Rafaela blijft nog altijd vaag. Daar schrijft NRC over. Vorige week werd bekend dat het onderzoek tegen Rafaela “onzorgvuldig” was uitgevoerd. Maar de details van het onderzoek en wat er dan precies is misgegaan, blijven onduidelijk. Het zou de top van de politieke partij wederom niet gelukt zijn om gevoelige kwesties rondom de integriteit van partijleden tot een goed einde te brengen.
Het landelijke bestuur van D66 heeft tot op heden nog geen openheid van zaken gegeven over het integriteitsonderzoek tegen Rafaela. Eerder gaf het bestuur Rafaela een “officiële waarschuwing” vanwege de klachten over onder meer pestgedrag en bedreiging. Ondanks dat het onderzoek vorige week als onzorgvuldig werd bestempeld, is die waarschuwing nog niet ingetrokken.