Maar liefst 700.000 euro heeft de Europese Commissie er voor over om vanavond rondom de belangrijkste Champions League wedstrijden, waaronder die van Ajax, een reclame over klimaatverandering uit te zenden.
In de reclamespot wordt gevraagd na te denken over wat je zelf kan doen om klimaatverandering tegen te gaan. De boodschap is doorspekt met voetbaljargon, zoals: ”er is geen blessuretijd” en ”we spelen allemaal in het basisteam”.
We zien een aantal voetbaltrucs en de advertentie laat, met een stuiterende bal, geschoten door de Italiaanse keeper Buffon, aan het slot zien dat de verwarming lager kan, de koelkast gesloten moet zijn en het licht uit kan. Voor wie nu al nieuwsgierig is hier het hele filmpje.
Ondertussen klinkt kritiek: Ook al zegt de Europese Commissie dat de advertentie vanavond veertig miljoen mensen bereikt, het wordt wel gesponsord door een aantal bedrijven die redelijk wat CO2 uitstoten, zoals Gazprom (het Russische gasbedrijf) en Qatar Airways. Lobbyorganisatie Corporate Europe Observatory noemt de hele campagne, ook in voetbaltermen, een enorme eigen goal van de EU, waardoor ze meteen op achterstand staan.