De nachttrein zou er komen, werd afgelopen januari aangekondigd. Voor de zomer moesten de eerste nachttreinen van European Sleeper vanuit Nederland naar Berlijn, Dresden en Praag rijden. Die belofte moest European Sleeper intrekken. Reden: er zijn simpelweg niet genoeg nachttreinstellen. De vraag is actueel, het aanbod loopt hopeloos achter.
Tot ongenoegen van Chris Engelsman, medeoprichter van European Sleeper. “Er zijn allerlei initiatieven, maar te weinig rijtuigen. De afgelopen dertig jaar zijn er nauwelijks rijtuigen bijgebouwd. De rijtuigen die er zijn, zijn oud, soms ook gammel. Naar mijn idee aardige producten, maar ze voldoen niet helemaal meer aan de huidige standaarden.”
Daarom zijn er een paar opties: de huidige rijtuigen opknappen, renoveren óf nieuwe bouwen. “Dat duurt gewoon lang”, zegt Engelsman. “Bij het opknappen van rijtuigen ben je toch zeker twee jaar verder, en nieuwe rijtuigen bestellen kost zeker vijf, zes jaar.”
Oorlog in Oekraïne
Ook de oorlog in Oekraïne heeft effect op de beschikbaarheid van nachttreinen, vertelt Engelsman. “Er is veel te weinig staal beschikbaar in Europa. Als een wiel vervangen moet worden of een remblok – dat moet eens in de zoveel tijd – dan kwam het staal daarvoor uit Oekraïne. Het kan ook ergens anders vandaan komen, maar dat kost dan weer een half jaar extra. En iedereen wil dat staal hebben.”
Wanneer de eerste slaapcoupés gevuld met passagiers dan wél richting Duitsland en Praag vertrekken, durft Engelsman niet te zeggen. Niet meer in 2022 in ieder geval, maar ook daarna blijft het gissen. “We zijn keihard bezig en gaan maandag weer naar Centraal-Europa om rijtuigen te bekijken, die we eventueel zouden huren. We willen nu geen startdatum geven waarop de eerste European Sleeper vertrekt. Totdat het helemaal zeker is, houden we het nog even stil.”