Vanaf januari 2027, dus over twee jaar, gaan we ongeveer elf tot dertien cent extra betalen voor brandstof aan de pomp. Dat is afgesproken in Europa (ook door Nederland) en heet de ETS2-heffing (Emissions Trading System). Dat levert de overheid straks een flinke som extra geld op. Maar, zeggen belangenorganisaties, dat geld moet niet zomaar in de eigen schatkist belanden.
Grote zorgen
Belangenorganisaties ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA trekken aan de bel. Zij stellen dat het kabinet de inkomsten hiervan zal gebruiken om gaten in de begroting te dichten. Maar volgens de Europese regels is het geld bedoeld voor herinvesteren in schone mobiliteit. Als de overheid dat zou doen, “dan zorg je ervoor dat duurzaam rijden meer toegankelijk wordt voor meer mensen”. Maar bij gebrek aan goede plannen of überhaupt een Kamerdebat is het vertrouwen hierin bij deze groepen laag.
Daarnaast wijzen zij op de impact van de heffing op kwetsbare groepen. Tanken wordt straks duurder, terwijl mensen niet geholpen worden om te verduurzamen. “Zorg dat mensen met een krappere beurs – die volop meebetalen aan deze heffing – ook mee kunnen doen.”
De maatregel levert de schatkist straks ongeveer anderhalf miljard euro per jaar op. Het gaat dus om grote bedragen. De clubs willen dan ook dat er snel een debat hierover komt in de Tweede Kamer, zodat er concrete plannen kunnen worden gemaakt voor de besteding van dit geld. “We begrijpen dat deze maatregel er is, maar hij moet wel op de juiste manier worden ingezet.”
Hoe zit het nou precies?
Het doel van het Europese heffingssysteem voor emissies (ETS) is het drastisch verminderen van de CO2-uitstoot van een industrie. Dit gebeurt door bedrijven te laten handelen in een beperkte hoeveelheid toegestane CO2-uitstoot. Door ieder jaar de hoeveelheid toegestane emissies te verlagen wordt de totale uitstoot van een industrie verminderd en ontstaat er een financiële prikkel die innovatie binnen een industrie stimuleert.
Er worden resultaten geboekt
Volgens de Europese Commissie heeft dit systeem de uitstoot van Europese elektriciteitscentrales en industriële centrales al flink verminderd. Dit nieuwe systeem (ETS2), dat hetzelfde idee toepast op transport, gebouwen en kleine industrie, moet in 2030 uitstoot met 42 procent hebben verminderd ten opzichte van 2005.
Vanaf 2027 moeten brandstofleveranciers daarom een vergunning hebben en CO2-rechten gaan kopen. Deze CO2-heffing zullen ze vervolgens doorberekenen in de prijs aan de pomp. Vanaf dan voelen automobilisten de impact van de wet die eerst alleen gold voor bedrijven dus heel direct in hun eigen portemonnee.