Nederland roept de nieuwe Europese Commissie op tot strengere regels tegen tabaks- en nicotineproducten die op kinderen en jongeren zijn gericht. In een gezamenlijke brief uit Nederland, samen met elf andere EU-landen, zorgen over de toenemende marketing en verkoop van nieuwe tabaks- en nicotineproducten aan kinderen.
Nieuwe wetgeving nodig
De ministers van Volksgezondheid die afgelopen vrijdag vergaderden in Luxemburg zien steeds meer onderzoeken, waaruit blijkt dat kinderen door te vapen op latere leeftijd ook gaan roken, met alle gevolgen van dien. Dat ziet ook Eurocommissaris Stella Kyriakides (Gezondheid en Voedselveiligheid). Ze noemt het de “toegangspoort” tot onder meer tabak.
Maar de Europese tabaksrichtlijn is niet zomaar gewijzigd. De commissaris heeft het over “zorgvuldigheid” en een “uitdagende taak”. Zeker is dat de huidige Europese Commissie er niet aan toe komt. Volgens de Belgische minister Frank Vandenbroucke, die de vergadering voorzat, wil een groot aantal landen dat er regels komen. “Er is nieuwe wetgeving nodig.”
Gedaan met smaakjes
De landen roepen via de brief op tot een ambitieuze Europese oplossing, aangezien nationale regelgeving alleen niet volstaat. Ze pleiten voor maatregelen zoals een verbod op smaakjes in nicotineproducten, een limiet op het nicotinegehalte en waar nodig een totaalverbod op bepaalde producten. Ook wordt gepleit voor meer verantwoordelijkheid van socialemedia-platforms bij de marketing en verkoop van deze producten.
De ondertekenaars wijzen op recent onderzoek dat aantoont dat nicotine zelf schadelijk is voor de gezondheid, met name voor jongeren. Het gebruik ervan kan leiden tot concentratie- en leerproblemen, depressie en angst. Bovendien zijn jongeren gevoeliger voor de negatieve bijwerkingen van nicotine en raken ze er sneller aan verslaafd dan volwassenen.
Explosieve groei
De brief benadrukt verder de explosieve groei van het aanbod aan tabaks- en nicotineproducten in de afgelopen jaren. Met smaken als watermeloen, aardbei en chocolade zijn deze producten duidelijk gericht op kinderen. De verpakkingen doen denken aan snoepgoed en de producten zijn gemakkelijk verkrijgbaar voor jongeren.
Daarnaast roepen de landen op tot een breder debat over nicotinehoudende producten en mogelijke regelgeving die het voor lidstaten mogelijk maakt om bepaalde productcategorieën te verbieden.