Volgens EU-regels moeten vluchten vanaf 2025 ook hun niet-CO2-emissies bijhouden, zoals stikstof en waterdamp. Dat wordt op het moment niet goed onderzocht en gemonitord. Door luchtvaartbedrijven het bij te laten houden in een rapportage komt er meer inzicht in de totale klimaatimpact van vluchten.
Uitzondering
De Europese Commissie wil dat internationale vluchten, die van Europese bestemmingen naar niet-Europese bestemmingen gaan of andersom, van de regels worden uitgezonderd. Deze uitzondering zou twee jaar moeten duren. Vanaf 2027 vallen de internationale vluchten wel onder de regels en moeten ze het wel bijhouden.
Alleen luchtvaartroutes waarvan tenminste één land in de Europese Economische Ruimte zit, moeten de emissies bijhouden. De Europese Economische Ruimte zijn alle EU-lidstaten samen met Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. In het voorstel wordt toegevoegd dat ook vluchten van en naar Zwitserland of Groot-Brittannië hieronder vallen. Dat betekent dat sommige Europese landen, buiten de EER, worden uitgezonderd. Vluchten van en naar de Balkan, Wit-Rusland, Moldavië, Oekraïne en Rusland moeten hun niet-CO2-emissies ook niet te rapporteren.
Abonneer je nu op de nieuwsbrief Mobiliteit
In het voorstel staat niet een reden waarom de internationale vluchten worden uitgezonderd. Wel volgt het voorstel de Europese regels rondom CO2-uitstoot. Enkel vluchten binnen de EU moeten betalen voor de CO2 die ze uitstoten.
Succesvolle lobby
Dit nieuwe voorstel van de Commissie is een overwinning voor de lobby. De vliegtuigmaatschappijen-lobbygroep (IATA) is altijd al tegen het monitoren van niet-CO2-emissies geweest. Zo is een brief van de directeur van IATA, die hij naar meerdere Europarlementariërs heeft gestuurd, uitgelekt. Daarin speelt de directeur vooral in op de mogelijke onzekerheid en onbetrouwbaarheid van de berekeningen van de emissies. Hij stelt dat er “grote zorgen binnen de sector zijn” en dat de emissies niet met dezelfde “hoge zekerheid” kunnen worden berekend als CO2.
Toen het monitoren toch verplicht was gemaakt, richtte de lobbygroep hun pijlen op de internationale vluchten. “Elk voornemen om de reikwijdte uit te breiden naar internationale vluchten buiten de EU zou juridische zorgen oproepen”, zei IATA-directeur-generaal in een brief aan de Commissie. Wat de juridische zorgen precies zijn, is niet bekend. Met dit nieuwe Commissievoorstel lijkt de lobby wel geslaagd in zijn opzet.
Luchtvaartmaatschappijen willen wel meten
IATA vertegenwoordigt hierin overigens niet alle vliegtuigmaatschappijen. De luchtvaartmaatschappijen Ryanair, EasyJet en WizzAir willen juist dat alle vluchten, inclusief internationale langeafstandsvluchten, moeten worden opgenomen. “De algehele uitsluiting van routes buiten de EER zou de misleidende indruk wekken dat deze routes geen niet-CO2-emissies veroorzaken”, zeggen ze in een gezamenlijke verklaring.
EasyJet heeft zich eerder ook al uitgesproken voor het belang van niet-CO2-emissies meten, omdat er nog zo weinig over de klimaatimpact bekend is.