Klokkenluider Frances Haugen komt naar het Europees Parlement om haar verhaal over de misstanden bij Facebook te vertellen. De commissie Interne markt en Consumentenbescherming (IMCO) heeft de klokkenluider gevraagd om op 8 november te verschijnen. Wij spraken met Europarlementariër Kim van Sparrentak (GroenLinks), lid van deze commissie.
Belang klokkenluiders
Bij het Europees Parlement zijn veel zorgen over hoe het Facebook te werk gaat. Vooral het ongebreideld verzamelen van gegevens door de zogenoemde big tech bedrijven, is een meerderheid van het Europees Parlement een doorn in het oog.
En net daar komt de kennis van klokkenluiders van pas, benadrukt Van Sparrentak: “We zijn beleidsmakers, geen programmeurs. We hebben mensen zoals Haugen nodig om te begrijpen hoe bedrijven zoals Facebook van binnenuit werken”.
Haugen kwam eerder deze week in opspraak toen ze voor een commissie van het Amerikaanse Congres misstanden binnen Facebook aan het daglicht bracht. Ze was vanaf juni 2019 productmanager bij het bedrijf.
Wat zou u haar willen vragen?
“Ik focus mij vooral op de manipulatie van algoritmes en andere technieken die je aandacht zo lang mogelijk bij het medium houden”. Zo trekt de Europarlementariër van GroenLinks vooral de wenselijkheid in twijfel van het eindeloos blijven scrollen op Twitter en Facebook. “Mijn vraag aan Haugen: hoe kunnen we deze manipulatie via algoritmes teniet doen of in ieder geval aanpakken?”.
Regelgeving onderweg
Het blijft overigens niet bij een publieke zitting en een stel vragen, het Europees Parlement werkt ook aan nieuwe regelgeving die de online veiligheid van Europese burgers moet beschermen. Zo wordt er door verschillende Europarlementariërs gekeken hoe de Digitial Services Act en de Digital Markets Act verbeterd kunnen worden. “Die onderhandelingen lopen nu, de stemming volgt als het goed is al in november”, klinkt het positief bij Van Sparrentak.