Het oorspronkelijk Nederlandse online reisagentschap Booking.com groeit als kool. Het kolossale nieuwe kantoorpand op het Amsterdamse Oosterdokseiland waar het bedrijf deze maand intrekt, is daarvan een mooie illustratie.
Stevig prijskaartje
Doorgaans hoort er bij een snel groeiende multinational ook een ambitieuze overnameronde. Zo heeft Booking.com zijn zinnen gezet op het Zweedse vliegticketbedrijf Etraveli. Etraveli bezit onder meer de populaire sites Gotogate en Mytrip.
Voor Booking.com is het een cruciale stap in haar “connected trip strategy”. Het bedrijf heeft de ambitie om een platform te worden waar consumenten hun volledige reis kunnen boeken. Dus niet enkel de overnachtingen, maar ook de vliegtickets of het huren van een auto. En daar wil Booking.com diep voor in de buidel tasten: het prijskaartje van de overname bedraagt 1,63 miljard euro.
Een spaak in het wiel
Maar de Europese Commissie lijkt een spaak in het wiel te steken. Op 16 november 2022 onderzocht de Commissie al of de overname in strijd is met de Europese concurrentieregels. De overname zou het bedrijf zo groot maken dat er van eerlijke concurrentie eigenlijk geen sprake meer is.
Ondertussen kwam de Commissie tot een voorlopige conclusie: op de Europese markt is Booking.com het meest dominante online reisagentschap. De Commissie maakt zich zorgen dat de onderhandelingspositie van het bedrijf door de overname zo sterk wordt dat het bijvoorbeeld hotels kan dwingen een groter percentage af te staan of de prijs voor consumenten op kan drijven. Ook zou het voor mogelijke concurrenten moeilijker worden de markt te betreden.
Voor meer Europees financieel en economisch nieuws met gevolgen voor Nederland, abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief De week van de Euro.