De Europese Commissie beboet de Amerikaanse bedrijven Apple voor 500 miljoen euro en Meta, het bedrijf van Mark Zuckerberg waar Facebook en Instagram onder vallen, voor 200 miljoen euro. De bedrijven leven de Digital Markets Act (DMA) niet na, stelt de Commissie. De boete volgt na lange gesprekken met de bedrijven.
In 2024 maakten zo’n 10 miljoen Nederlanders op dagelijkse basis gebruik van socialmediaplatform Facebook. Instagram heeft in Nederland zo’n 8 miljoen gebruikers. Apple, dat zowel telefoons verkoopt als apps via de Apple Store, heeft een vergelijkbaar aantal klanten in Nederland.
Eigen apps eerst
Volgens de Commissie heeft Apple de zogenaamde anti-stuurverplichting overtreden. Dat houdt in dat appontwikkelaars via de App Store consumenten gratis moeten kunnen informeren over andere aanbiedingen buiten het platform.
Maar Apple zou door technische en commerciële beperkingen appontwikkelaars verhinderen om consumenten volledig te informeren over andere, vaak goedkopere, opties. De beperkingen zijn volgens de Commissie niet noodzakelijk of proportioneel. Apple is opgedragen deze beperkingen op te heffen en soortgelijk gedrag in de toekomst achterwege te laten.
Advertenties
In maart 2024 voerde Meta in de EU een model in waarbij gebruikers konden kiezen tussen gepersonaliseerde advertenties in ruil voor hun gegevens, of een betaalde, advertentievrije versie van Facebook en Instagram. De Commissie oordeelt dat deze keuze niet voldeed aan de DMA, omdat er geen alternatief werd geboden dat minder persoonsgegevens gebruikte, maar verder gelijkwaardig was aan de gepersonaliseerde variant.
In november 2024 introduceerde Meta een aangepaste versie van het model. Dat moet de Commissie nog beoordelen. De boete is dus van toepassing op de periode daarvoor.
Verder besloot de Commissie dat Facebook Marketplace niet langer onder de DMA valt. Facebook Marketplace had volgens META in 2024 minder 10.000 zakelijke klanten en valt daardoor niet meer binnen de wet.