Elektrificatie op het spoor: Nederland aan de Europese top

1 min. leestijd

Elektrische spoorwegen blijven gestaag groeien in Europa. Op elektrische spoorwegen kunnen ook elektrische treinen rijden. In tegenstelling tot normale spoorwegen waar alleen dieseltreinen op kunnen die broeikasgassen en stikstof uitstoten. Sinds 1990 is het aandeel van elektrische spoorwegen met meer dan 30 procent gegroeid. Terwijl juist het totale aandeel aan spoorwegen is gedaald. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat.

De grootste groei van elektrische spoorwegen is in Spanje, Estland en Nederland te zien. Nederland staat inmiddels ook in de top vijf van landen met het grootste aandeel aan elektrische spoorwegen. Luxemburg staat ver bovenaan. Daar is 97 procent van het spoor elektrisch. Luxemburg wordt gevolgd door onze zuiderburen België met 88 procent. Met 74 procent staat Nederland slechts één procent achter Zweden en Bulgarije. Helemaal onderaan bungelt Ierland, waarvan slechts drie procent van de spoorwegen elektrisch is.

Nederland blijft ook bezig met het elektrificeren van het spoorwegnet. Op dit moment is ProRail bezig met de lijn Almelo – Mariënberg. Daar rijden nu alleen nog maar dieseltreinen. De verbouwing is over vier jaar klaar en dan kunnen er elektrische treinen rijden. De NS heeft inmiddels geen dieseltreinen meer, zij maken alleen gebruik van elektrische treinen.