De transportraad: minister Madlener (PVV) voor het eerst in Brussel

Minister Barry Madlener (PVV) was op 5 december in Brussel voor zijn eerste Transportraad. Als je als Nederlander een overtreding begaat in Duitsland, vindt hij dat je rijbewijs makkelijker afgenomen moet kunnen worden. En passagiersrechten in de luchtvaart moeten eenvoudiger geformuleerd.

4 min. leestijd
(Bron foto: Europese Raad en Raad van de EU)

Afgelopen week was Barry Madlener (PVV) in Brussel voor de Transportraad. Samen met zijn Europese minister-collega’s praatte hij over een breed scala onderwerpen, waaronder passagiersrechten, rijbewijzen en goederentransport.

Hij leek aan het begin nog wat gezonde spanning te hebben: “Als nieuwe minister van Infrastructuur en Transport van Nederland is dit mijn eerste Raad en ik kijk er echt naar uit om met al mijn Europese vrienden en collega’s samen te werken aan de Europese infrastructuur.”

Over de schreef

Een van de onderwerpen waar hij uitgebreid over heeft gepraat zijn rijbewijzen. Om specifiek te zijn: het afnemen van iemands rijbewijs omdat hij een misdrijf in een ander land heeft begaan. De Europese ministers willen allemaal naar wetgeving toewerken die dit mogelijk maakt. 

Stel je voor: ik ben tijdens mijn vakantie in Duitsland helemaal losgegaan, er is daar toch geen maximale snelheid, nietwaar? Ik heb mij volgens de Duitse autoriteiten schuldig gemaakt aan ernstig bumperkleven, door rood rijden, en (toch wel) meer dan 30 kilometer per uur te hard gereden. Volgens het plan is Nederland straks dan verplicht om mijn rijbewijs in te nemen. In de hele EU ben ik dan niet meer welkom op de weg.

Het doel is om ernstige verkeersovertreders minder makkelijk weg te laten komen met hun misdrijven en daardoor de Europese wegen veiliger te maken. De Commissie en het Europees Parlement zijn het met de lidstaten eens. 

Nederland is een groot voorstander van zo min mogelijk administratieve lasten en heeft dat ook tijdens dit overleg laten zien. Om deze lasten zo laag mogelijk te houden willen de lidstaten daarom graag zien dat ontzeggingen van de rijbevoegdheid van minder dan drie maanden niet meetellen. 

Passagiersrechten

Madlener heeft ook gepraat over de rechten van passagiers in de luchtvaart. Nu is de formulering van deze rechten vaak te onduidelijk, wat tot veel klachten, rechtszaken en procedures voor het Hof van Justitie van de EU heeft geleid. 

De lidstaten introduceren geen nieuwe passagiersrechten, maar willen de al bestaande regels beter beschermen. Hier hebben ze gisteren stappen voor gezet door wat onduidelijke termen te specificeren. Wanneer heb je als passagier nou wel of niet recht op compensatie? En wat telt precies als ‘erkende hulphond’? Dat heeft minister Madlener helpen te verduidelijken. 

Nederland had eigenlijk graag willen zien dat het hele wettenpakket van de EU op het gebied van passagiersrechten wordt herzien. Het kabinet heeft tal van ideeën over hoe dit beter kan. Bijvoorbeeld als het gaat om vertragingen op het asfalt op de luchthavens, passagiersrechten bij annulering van een reis door een negatief reisadvies en over het opzetten een Europees ticketgarantiefonds. 

Een nieuwe corridor

Ook hebben de Europese transportministers een verklaring getekend: er komt een nieuwe spoorroute om goederen te vervoeren. De verklaring spelt het doel uit om de spoorverbindingen te versterken in de bestaande ‘NSRM’-corridor, dat is een netwerk dat het Noordzeegebied met het Rijn- en Middellandse Zeegebied met elkaar verbindt. De vier letters staan voor North Sea / Rhine / Mediterranean. 

De nieuwe treincorridor loopt door wel zeven lidstaten en Zwitserland. Het is een onderdeel van het Europese TEN-T netwerk en zal zorgen voor een sneller en efficiënter goederenvervoer. De NSRM-verbinding zal twee aparte treinverbindingen die al in het gebied bestaan vervangen. 

Vooral de oostelijke kant van de nieuwe treinverbinding zal voor Nederland van belang zijn. Deze route begint in Amsterdam, verbindt ons dan met West-Duitsland, waaronder het Ruhrgebied. Vervolgens gaat de verbinding richting Bern in Zwitserland, door Noord-Italië en eindigt in de Italiaanse stad Genua. 

Dit artikel was te lezen in de afgelopen editie van de mobiliteitsnieuwsbrief. Elke twee weken nemen we je mee in de wereld van treinen, boten, fietsen en auto’s. Van een Europees treinticketsysteem tot de Rotterdamse haven – de ontwikkelingen die Nederlanders gaan raken worden voor je op een rijtje gezet. Meer over mobiliteit lezen? Abonneer je hier!