Gisteren gingen de champagneflessen al open bij de Limburgse binnenvaart. De provincie kreeg te horen dat Europa 37,4 miljoen euro beschikbaar stelt voor de verdere ontwikkeling van de Willem Alexanderhaven in Roermond, de haven van Chemelot in Stein en de Beatrixhaven in Maastricht.
Een dag later kondigde de Europese Commissie echter aan dat er nog heel wat Nederlandse infrastructuurprojecten op een leuk zakcentje mogen rekenen. “Vandaag besteden we 6.2 miljard euro aan projecten in heel Europa die ons dichter brengen bij de voltooiing van het trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T)”, vertelt Eurocommissaris voor Vervoer Adina Vălean. “Dit vormt de ruggengraat van de Europese economie.”
Ter land
Het meeste geld voor Nederland, 70 miljoen euro, gaat naar spoorwegbeheerder Prorail. Die kan met het geld Amsterdam Centraal grondig uitbreiden, denk daarbij aan de aanleg van extra sporen en het verbreden van perrons.
Ook de gemeente Venlo krijgt geld om te investeren in treinverkeer. Met 9 miljoen euro kunnen zij aan de werken beginnen die de oplossing vormt voor het gevaarlijke Vierpaardjeskruispunt, een knooppunt waar de weg in een bocht het spoort kruist. Met het geld zal de gemeente nu een tunnel onder het spoor graven.
Met een steuntje in de rug ter waarde van 3 miljoen euro moet er ook een extra spoorverbinding tussen Terneuzen en Gent komen. Op dit moment zijn er slechts drie particuliere treinverbindingen tussen België en Nederland. Het geld is wel enkel nog bedoeld voor voorbereidende studies en juridische procedures.
Ter zee
Havenbedrijf Amsterdam kan dan weer rekenen op 2 miljoen euro voor de haven in IJmuiden. Dat geld zal gebruikt worden om studies uit te voeren over de aanleg van een windmolenpark op zee.
Samen met twaalf andere lidstaten en Zwitserland, komt er ook geld om de grensovergangen voor binnenvaart vlotter te laten verlopen. Daarbij is het vooral de bedoeling dat de informatiesystemen worden verbeterd.
En in de lucht
Tot slot doet Nederland samen met zes andere lidstaten, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland mee aan het European Sky Multilink-project. Dat moet met behulp van satellietdata luchtverkeerssystemen automatiseren. Ook hiervoor voorziet de Commissie financiering.