TikTok heeft de hashtag #SkinnyTok verwijderd nadat de Franse regering daar eind april over klaagde. De snelle reactie toont volgens Europarlementariër Kim van Sparrentak aan dat de Europese Digital Services Act werkt.
De hashtag #SkinnyTok was het middelpunt van een verontrustende trend, waarin jonge meiden op TikTok ongezonde afvaltips kregen voorgeschoteld om extreem dun te worden. De video’s, die in totaal meer dan een half miljoen keer werden gedeeld, verspreidden schadelijke idealen over lichaamsbeeld.
Onacceptabel, vond de Franse regering, die eind april een klacht indiende bij TikTok. Het platform verwijderde de hashtag op 3 juni. “Een eerste gezamenlijke overwinning”, noemde de Franse staatssecretaris voor Digitalisering het. Hij pleit voor een verbod op sociale media voor kinderen onder de vijftien. Ook andere landen, zoals België en Zwitserland, overwegen maatregelen tegen TikTok om minderjarige gebruikers te beschermen.
Opvallend is dat dit grotendeels buiten de EU om gebeurt, terwijl de EU juist met de Digital Services Act (DSA) TikTok tot de orde kan roepen en beboeten voor het verspreiden van ‘gevaarlijke content’.
Hoe sneller, hoe beter
Maar dat is volgens Kim van Sparrentak juist de kracht van de DSA: “Niemand staat meer met lege handen tegenover Big Tech. En iedereen kan bij de nationale toezichthouder een klacht indienen. TikTok is nu al gestopt met de hashtag SkinnyTok omdat het duidelijk gevaarlijk is en in strijd met de DSA, zonder dat er een lang en officieel onderzoek gestart moest worden en het tot een boete moest komen. Als TikTok, na de klacht van de Franse minister, had besloten de hashtag niet te verwijderen, had de toezichthouder de zaak moeten doorverwijzen naar de Europese Commissie, die dan een officieel onderzoek had moeten starten.
De Europarlementariër van GL-PvdA is blij dat dit proces niet nodig was: “Hoe sneller de actie en hoe meer toezichthouders er meekijken, hoe beter.”
Wie inmiddels de hashtag invoert op TikTok, wordt automatisch doorverwezen naar welzijnstips. Toch betekent dit nog niet het einde van de trend: vergelijkbare content duikt nog steeds op via creatieve spellingen en alternatieve hashtags. Volgens experts blijft TikTok een broedplaats voor schadelijke schoonheidsidealen, vooral voor jongeren met een laag zelfbeeld.