Op de agenda van de Eerste Kamer barst het van de Europese zaken vandaag: De dames en heren senatoren buigen zich over tolheffingen voor vrachtwagens en schone brandstof voor boten en vliegtuigen.
Op basis van Europees beleid aangepaste Nederlandse wetten liggen voor, zoals de herziene EU-richtlijn 2022/362 over tolheffing. Het doel is de uitstoot van voertuigen te verminderen en de vervuiler te laten betalen op basis van de euro-emissieklassen. Indien ook de Eerste Kamer deze wet aanneemt wordt het in 2026 mogelijk om kosten in rekening te brengen voor veroorzaakte luchtverontreiniging, uitstoot van CO2 en voor geluidshinder van vrachtwagens.
Elders in de senaat worden maar liefst twee EU-verordeningen, voor boten (FuelEU Maritiem) en voor vliegtuigen (ReFuelEU Luchtvaart) die het gebruik van duurzame brandstoffen door vliegtuigen en schepen te vergroten, om zo hun ecologische voetafdruk te verkleinen, in Nederlandse wetgeving omgezet. Beide Europese verordeningen hadden al op 1 januari 2025 geïmplementeerd moeten zijn.
Sociale zaken ministers in Polen
Europese ministers voor Sociale Zaken zijn in Warschau, ze praten onder andere over gelijkheid op arbeidsmarkt voor mantelzorgers.
Import groente en fruit
En het is een groene week in Brussel, dat betekent tijd voor werkbezoeken bij de achterban van alle partijen in het Europees Parlement. Zo gaat Europarlementariër Bert-Jan Ruissen op bezoek bij een importeur van groente en fruit. Hij wil graag praten Europese regels rondom verpakkingen en inspecties en hoe die in de praktijk uitpakken.