Veertig procent webwinkels manipuleert consumenten

Mensen tot abonnementen of aankopen verleiden door informatie te verhullen of urgentie te creëren, gebeurt nog steeds. De Europese Commissie deed samen met de lidstaten een onderzoek.

1 min. leestijd
(Bron foto: iStock)

Een groot deel van de webwinkels in Europa manipuleert klanten om aankopen te doen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie en consumentenautoriteiten van de 23 EU-landen.

Van de 399 onderzochte online winkels maakt zo’n 40 procent gebruik van technieken waarmee consumenten verleid worden tot het maken van keuzes die niet per se in hun belang zijn. Dat kunnen aftellende timers zijn die mensen aansporen nog voor twaalf uur te bestellen omdat anders de korting voorbij zou zijn, of het verstoppen van belangrijke informatie zoals bestelkosten.

Ook de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt deed mee aan het onderzoek. Het vaakst werd geconstateerd dat webwinkels informatie verhullen. Deze techniek werd in een aantal gevallen gebruikt om klanten te verleiden abonnementen af te sluiten.

Volgende stappen

Volgens de Europese Commissie gaan landelijke toezichthouders contact opnemen met de bedrijven. Ook schrijft de Commissie enkele webwinkels aan met het verzoek te stoppen met deze praktijken.

Tot 20 februari kunnen Europese burgers nog hun zegje doen in een openbare raadpleging. Daarin wordt om feedback gevraagd om te kijken of de huidige wetgeving nog wel toereikend genoeg is.

Het gras is altijd groener bij de buren.
Verken je horizon en ga ook eens vissen in een andere vijver!

Word lid Meer informatie