Tweede Kamer keert zich tegen EU-verbod op benzineauto’s

Een nipte Kamermeerderheid wil dat Nederland zich in Brussel verzet tegen het verkoopverbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035. Of premier Dick Schoof daar werk van maakt, is nog maar de vraag.

3 min. leestijd
The hand of a young caucasian man in a yellow jacket holds a gas station gun and refuels a car with gasoline at a city gas station, close-up side view. Gas station concept, service.
Benzineauto. (Foto: iStock).

Een nipte meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het Europese verkoopverbod van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor per 2035 van tafel gaat. Een motie van BBB-lijsttrekker Caroline van der Plas, die de regering opriep om zich in Europa tegen deze regels te verzetten, haalde een meerderheid. Zij diende de motie in na het debat over de Europese top, die volgende week plaatsvindt. PVV, VVD, BBB, FVD, SGP en JA21 stemden voor.

“Het plan is om vanaf 2035 de productie en verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor niet meer toe te staan”, zei Van der Plas in het debat. “Dat is onbegrijpelijk.” Ze wijst op de Duitse bondskanselier Friedrich Merz, die pleit voor het afschaffen van het verbod. Volgens Van der Plas zorgt de regel ervoor dat de Europese auto-industrie mogelijk verdwijnt – en daarmee veel kennis en banen. In haar motie verzoekt ze de regering daarom om “zich in Brussel te verzetten tegen het verbod en te pleiten voor een realistische mix van elektrische, hybride en zuinige verbrandingsmotoren”.

In Europa zorgt het verkoopverbod ook voor discussie. Opvallend is dat de christendemocraten in het Europees Parlement het hardst roepen om aanpassing van het verbod, terwijl het CDA in Nederland juist voor handhaving is en daarom tegen de motie stemde. Om het ingewikkeld te maken: de liberale fractie waar de VVD in Europa bij is aangesloten, is ook voor handhaving, terwijl de partij juist wel voor de motie stemde. In het Europa-verkiezingsdebat dat Brusselse Nieuwe organiseerde, kwam het onderwerp ook ter sprake (zie de video onder het artikel).

Europese top

Of Dick Schoof zich tijdens de Europese top volgende week echt hard kan maken voor het afschaffen van het verbod, is de vraag. “We lezen allemaal in de krant dat in het bijzonder Duitsland – ik sluit echter niet uit dat Frankrijk en misschien Spanje en Italië, die ook een auto-industrie hebben – grote moeite hebben met het besluit dat ooit is genomen”, reageert Schoof. “Er zal ongetwijfeld druk vanuit deze landen richting de Europese Commissie komen. Maar die druk zal niet bij de komende Europese top ontstaan.”

Schoof zegt dat er later dit jaar een evaluatie van de 2035-regel gepland staat om te kijken “of de doelstelling nog haalbaar is”. “In die discussie zal Nederland ook een realistische opstelling innemen.” Hij voegde daaraan toe: “Een genomen besluit in de Europese Unie herzien, is een stevig besluit.” Van der Plas reageerde: “Dat is een beetje het probleem dat ik heb met de Europese Unie. Als er eenmaal ergens een besluit is genomen, is het moeilijk om daarvan af te komen. Dat vind ik bizar.”

Volg de evaluatie van de 2035-regel op de voet. Elke twee weken verschijnt de Nieuwsbrief Mobiliteit van Sander van Vliet met verdiepende verhalen, interviews en nieuws. Ontvang deze nieuwsbrief rechtstreeks en exclusief in jouw mailbox. Abonneer je nu.