Nieuwsbrief Brussels Peil | Vroem vroem

Mag er na 2035 nu wel of niet een auto met een klassieke verbrandingsmotor worden gemaakt? Die vraag staat centraal de komende maanden. Duitsland wil dat het verkoopverbod op nieuwe auto’s die op wat voor manier dan ook CO2 uitstoten van tafel gaat. Brussel twijfelt en ook in Nederland zijn de meningen tijdens de campagne verdeeld, ziet onze hoofdredacteur Bert van Slooten (cartoon). Hij schrijft erover in dé Europa-nieuwsbrief Brussels Peil van deze week. Ben jij al abonnee? Gratis abonneren kan onder het artikel.

4 min. leestijd

Uit landen als Hongarije, Italië en Slowakije klinkt nu eveneens de roep om versoepeling van de regels. In de Europese regels staat trouwens niet dat het verboden is, maar er staat wel een boete op het produceren van voertuigen die vervuilend zijn. We mogen overigens wel gewoon met auto’s die een klassieke verbrandingsmotor hebben blijven rijden. Het gaat namelijk om de productie en verkoop van nieuwe auto’s. 

Geen goed idee

Bij het Nederlandse CDA vinden ze versoepelingen van de afspraken geen goed idee. Derk Boswijk, de Europa-woordvoerder, zei deze week tijdens het Brusselse Nieuwe Europa-debat in Nieuwspoort dat je dan China enorm in de kaart speelt. Overigens: het CDA in het Europees Parlement is onderdeel van de grote christendemocratische EVP-fractie en die willen juist wel versoepelingen.  “De auto-industrie heeft het laten afweten, toch moeten we ze een handje helpen. Niet door de klimaatdoelen te versoepelen, maar desnoods door ze te steunen met subsidie.” Het schrappen van de klimaatdoelen is een slecht idee, zo betoogde Boswijk. “De consument wil een elektrische auto. Als de Europese industrie die niet levert, dan doet China het wel.” 

Wat is mis gegaan?

Met name de Duitse auto-industrie heeft te laat de bakens verzet. Ze zien dat er nu heel veel geld moet worden geïnvesteerd en zien ook dat ze het afleggen tegen met name China. Dat land loopt voorop ook als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe batterijen. Verder zijn er in veel landen in Europa te weinig laadpalen, vinden consumenten de elektrische auto’s te duur, is er nauwelijks een tweedehands markt. Het zijn vooral de Noordelijke landen waar de elektrische auto’s worden verkocht zoals Denemarken, Nederland en Finland, maar in Italië of Polen is er nauwelijks vraag naar. De Duitse autosector heeft ondertussen ook te maken met teruglopende export doordat het marktaandeel in China en Amerika verliest. Dat laatste komt mede door de importheffingen van de Verenigde Staten.  

De afgelopen tijd zijn er meer dan 50.000 banen verdwenen in de Duitse automobielindustrie. Bondskanselier Friedrich Merz wil daarom actie en hij krijgt steun van de Slowaken. Dat land heeft eveneens (vanwege de lage lonen) een grote automobielindustrie. De Slowaakse premier Robert Fico wil tijdens de komende Europese top toezeggingen dat de maatregelen versoepeld worden. Zo niet? Dan geen steun van hem voor nieuwe sancties tegen Rusland. Ook zegt hij niet te willen meewerken aan het doorsluizen van Russisch geld richting Oekraïne. De komende dagen overlegt Fico met zijn bondgenoot Viktor Orbán om de strategie voor de Europese top uit te stippelen.  

Zijn er alternatieven?

De Duitsers hebben altijd veel verwacht van auto’s op biobrandstoffen. Het idee is om die auto’s (wel met een verbrandingsmotor) het predicaat schoon te geven. Ook de hybride auto’s (dus met zowel gewone brandstof als een stekker) moeten als schoon worden beschouwd. Dat is wel problematisch, omdat uit recente testen blijkt dat automobilisten nauwelijks de stekker gebruiken en wel de gewone benzine en dus nog steeds vervuilend zijn.  

Yeşilgöz

Doordat het in Nederland verkiezingstijd is, slaat dit Europese debat ook neer in Den Haag. Dilan Yeşilgöz sprak erover tijdens het RTL-verkiezingsdebat. Zij zegt het 2035-doel niet overeind te willen houden. “Ik sta achter het doel en tegelijkertijd kan het doel misschien door geopolitieke omstandigheden niet gehaald worden”, aldus de VVD-lijsttrekker.  Om het ingewikkeld te houden: dat is compleet tegen de lijn in van de Europese liberale fractie waar de VVD is aangesloten.

Tijdens het eerder genoemde debat week Thom van Campen een beetje van de lijn af die zijn lijsttrekker bij de VVD had uitgezet. Hij is namelijk wel voor het 2035 verbod. Oftewel, vanaf dat moment geen auto’s meer produceren die CO2 uitstoten. In de Tweede Kamer is ondertussen een motie aangenomen die stelt dat premier Schoof zich tijdens de Europese Top komende week moet verzetten tegen het verkoopverbod. PVV, VVD, BBB, FVD, SGP en JA21 stemden voor. Wat de Tweede Kamer nog meer wil en welke opdrachten premier Schoof heeft meegekregen kan je hier lezen.